9.12.14

Ellikkens julekalender: 9. desember

Jeg har bokblogget i snart fem år. Snart fem år med fantastiske, unike, uforglemmelige leseopplevelser. Julen er en tid for å dele, så også bokanbefalinger.
- Du som leser så mye, har du noen tips til bøker jeg kan gi i julegave…?
Jeg har mange tips. Tips til bøker som støver ned, som knapt nok er å finne i bokhandler. Bøker som ikke havner på topplisten, rett og slett fordi bokhandlere har fått beskjed om å pushe på helt andre bøker. Trist. Hver dag frem til jul ønsker jeg derfor å presentere mine favoritter, i håp om å kunne tørke støv av perler som fortjener å bli lest av flere.


* 9. desember *

Tema: Uforglemmelig

Dersom du ønsker å gi bort bøker mottakeren vil bære med seg i hjertet resten av sitt liv, håper jeg du vil vurdere disse. Begge er norske klassikere som fortjener hver millimeter, hvert nanosekund, hvert partikkel av anerkjennelse. Enkelte bøker kan du verken lese eller se på. Du må oppleve dem med hele ditt hjerte.

Dagens gode gjerning

Bry deg! Si i fra når noe er ugreit, selv om det ikke rammer deg selv. Kanskje helst da.

Boktips I

Is-slottet, av Tarjei Vesaas
Den er så uendelig vakker i all sin dype forståelse av menneskelig psyke, sterke symbolikk og poetiske språk. Dette er en bok man aldri helt blir ferdig med. Man finner stadig noe nytt. Så mange har skrevet om boken, så mange har ment noe om den, så mange har tolket den frem og tilbake. Alt har blitt skrevet allerede. Jeg blir sittende igjen med et sterkt ønske om å uttrykke noen følelser. - Og er det en bok som går inn under marg og bein, rett inn i sjela, på godt og på vondt, er det nettopp Is-slottet. Vesaas Is-slottet sprenger hele følelsesregisteret. (Les min omtale)

Boktips II

Trylleglasset, av Tordis Nedreaas
La oss bli kjent med Herdis, med Gusta, Finn og alle de andre barna i nabolaget. Hver av barna har sin historie og sine kamper å kjempe. Hver av barna gir deg klump i halsen. Herdis, som tilsynelatende er den av barna som lever i de beste kår, drukner virkeligheten i et trylleglass. Prismet forvandler alt vanskelig, tungt og leit til de mest fargerike paradisiske syn. En dag virker ikke trylleglasset lenger. - Herdis tvinges til å takle det vonde på egen hånd, uten noe å søke tilflukt i.
Trylleglasset gjorde et mektig inntrykk på meg. Jeg gråt og gråt, både av ren empati overfor barna og deres skjebner, men også fordi at boken ble ferdiglest. (Les minomtale)

Ingen kommentarer: