18.12.14

Ellikkens julekalender: 18. desember

Jeg har bokblogget i snart fem år. Snart fem år med fantastiske, unike, uforglemmelige leseopplevelser. Julen er en tid for å dele, så også bokanbefalinger.
- Du som leser så mye, har du noen tips til bøker jeg kan gi i julegave…?
Jeg har mange tips. Tips til bøker som støver ned, som knapt nok er å finne i bokhandler. Bøker som ikke havner på topplisten, rett og slett fordi bokhandlere har fått beskjed om å pushe på helt andre bøker. Trist. Hver dag frem til jul ønsker jeg derfor å presentere mine favoritter, i håp om å kunne tørke støv av perler som fortjener å bli lest av flere.

* 18. desember *
Tema: Smerte

Det er ikke dem fysiske smerten som gjør det mest vondt. Det er det inni deg. Sårene som gror fast i deg, som blir i ett med deg. Smerter som aldri slipper taket.

Dagens gode gjerning

Mange av oss gir blod og er villige til å stille som organdonorer. Hva med å også registrere deg som beinmargsdonor? Les mer om dette på giblod.no

Boktips I

Forrådt, av Amalie Skram
På en seilas hvor hun følger sin ektemann, lover han stadig å fortelle. Han er desperat etter hennes nærhet og godhet, og hun lover uten å akte å holde det. Hun er besatt. Så bryter han sammen. Forteller og forteller. Sjøen er stille, de driver ikke av gårde. Slik heller ikke forholdet deres gjør. Hun er så sint. Han er så fortvilet... (Les min omtale)

Boktips II

Av måneskinn gror det ingenting, av Tordis Nedreaas
Hun beretter om en kjærlighet, en sorg og en lengsel så sterk at man må tilgi hennes umodenhet og blinde tro. Hun makter ikke gi opp sin kjærlighet til ham. Den vender alltid tilbake. Dette er en kjærlighet som ruinerer, som ødelegger henne. Kjærligheten gir henne ikke annet enn sorg og fortvilelse. - Små stjålne øyeblikk av lykke som ødelegges når virkeligheten inntreffer. Når sollyset skinner. (Les min omtale)

2 kommentarer:

aariho sa...

To flotte bøker du trekker fram. Forfattere som bør leses om igjen.

Tine sa...

Takk for supert tips ellikken, nå har jeg lastet ned Forrådt på padden :)