17.12.14

Ellikkens julekalender: 17. desember

Jeg har bokblogget i snart fem år. Snart fem år med fantastiske, unike, uforglemmelige leseopplevelser. Julen er en tid for å dele, så også bokanbefalinger.
- Du som leser så mye, har du noen tips til bøker jeg kan gi i julegave…?
Jeg har mange tips. Tips til bøker som støver ned, som knapt nok er å finne i bokhandler. Bøker som ikke havner på topplisten, rett og slett fordi bokhandlere har fått beskjed om å pushe på helt andre bøker. Trist. Hver dag frem til jul ønsker jeg derfor å presentere mine favoritter, i håp om å kunne tørke støv av perler som fortjener å bli lest av flere.

* 17. desember *
Tema: Potensielle bestselgere

Enkelte bøker blir bestselgere helt uten at det er fortjent. Forlag og bokhandlere pusher på, selv om de litterære kvaliteter ikke nødvendigvis oppfylles. De skal selge rått, sånn er det bare. I skyggen av disse finnes ufattelig mange bøker som fenger samme målgruppe, men som er langt bedre. Så gode at det rett og slett føles fryktelig urettferdig. – Men så finnes det også hederlige unntak: Bøker som blir satset på, bøker som faktisk ER gode, men likevel ikke selger like godt som forventet.

Dagens gode gjerning

Planlegg et gratisbibliotek. Se littlefreelibrary.org for inspirasjon

Boktips I

Den fortrolige, av Helene Gremillon 
Historien er så full av følelser at den lever videre selv etter endt lesestund. En særdeles innfløkt intrige, finurlighet til fingerspissene, katastrofale misforståelser, knuste forventninger og skjebnesvangre forutanelser skaper en godtepose av en roman. Her boltrer vi oss i sterk kjærlighet og enda sterkere sjalusi, hvis resultat blir den dypeste tragedie. (Les min omtale)

Boktips II

Lys mellom to hav, av M. L. Stedman 
Det kunne blitt en roman full av klisjeer, men resultatet en vakker og vemodig historie om å miste barn. Hvordan man aldri eier barn, hvordan man bare har barn til låns. Med kjærlighet følger oppofrelser man ikke tidligere ante rekkevidden av. Ubarmhjertelig, men fullstendig selvfølgelig. (Les min omtale)

3 kommentarer:

Marianne Augusta sa...

Jeg liker at du finner fram de skjulte perlene! Leselisten min for 2015 er full av Ellikkenanbefalinger:)

Tine sa...

Jeg har lest begge disse bøkene og likte dem begge veldig godt. Morsomt at du skulle foreslå gratisbibliotek i dag, for da jeg var på Hurtigruten var jeg så rystet over tilstanden til "biblioteket" deres, at jeg vurderer å adoptere biblioteket på en av båtene deres :) Kanskje der, kanskje et annet sted, men ideen er veldig god :)

aariho sa...

Fine perler dette! Jeg er ivrig bibliotekbruker, og et godt tilbud til kystfolket har vært bokbåten Epos. Har hørt noe om at den skal legges ned, noe jeg virkelig håper er feilmelding!