22.12.14

Ellikkens julekalender: 22. desember

Jeg har bokblogget i snart fem år. Snart fem år med fantastiske, unike, uforglemmelige leseopplevelser. Julen er en tid for å dele, så også bokanbefalinger.
- Du som leser så mye, har du noen tips til bøker jeg kan gi i julegave…?
Jeg har mange tips. Tips til bøker som støver ned, som knapt nok er å finne i bokhandler. Bøker som ikke havner på topplisten, rett og slett fordi bokhandlere har fått beskjed om å pushe på helt andre bøker. Trist. Hver dag frem til jul ønsker jeg derfor å presentere mine favoritter, i håp om å kunne tørke støv av perler som fortjener å bli lest av flere.


* 22. desember *
Tema: Selvbiografi

Noen får alt, sies det. Om ikke alt, så har i alle fall disse to forfatterne fått oppleve en del av livets skyggesider. Det gjør unektelig inntrykk.

Dagens gode gjerning

Oppsøk en gateselger av =Oslo eller et tilsvarende blad.

Boktips I

Barndom Ungdom Gift, av Tove Ditlevsen
Dette indre kaos, inderligheten, manien, forsterkes på underlig vis gjennom et enkelt og upretensiøst språk.  På mange måter fortoner romanene seg som psykoanalyse av forfatteren selv. Det er direkte, rett frem og ytterst privat. Sårbart og sterkt. Stille og ettertenksomt. Dette er en bok, en triologi, som tvinger leseren til å bruke tid. Forfatteren tvinger leseren til å dvele ved alle momentene som skaper et menneske, og hvordan personlighet og tidligere erfaringer skaper veivalg man ikke venter seg. Det gjør inntrykk. Tidvis gjør det fysisk vondt. - Psykisk er det uforglemmelig. (Les min omtale)

Boktips II

Alt må vike for natten, av Delphine de Vigan 
Hennes egne opplevelser, hennes egne problemer, skrives det lite om. Hun unngår å bli for personlig og utleveringen begrenses. Hun utelukker det verste for å skåne seg selv og sin familie. Hun undres, reflekterer, men hun opptrer aldri som noen dommer. Dype tragedier, incest-problematikk og psykiske lidelser oppveies av fargerike personligheter og intenst familiesamhold. Rystende barnedødsfall og knusende overgrep fortelles uten dramatikk. Alt må vike for natten er ingen bok man gråter av. Den gjør mer enn som så. Leseren rystes. (Les min omtale)


1 kommentar:

aariho sa...

Dette var nye bøker for meg. Men interessante! Kan ikke følge opp din gode gjerning herfra, men sender et ekstra bidrag til Redd barna i stedet.