24.12.14

Ellikkens julekalender: 24. desember

Jeg har bokblogget i snart fem år. Snart fem år med fantastiske, unike, uforglemmelige leseopplevelser. Julen er en tid for å dele, så også bokanbefalinger.
- Du som leser så mye, har du noen tips til bøker jeg kan gi i julegave…?
Jeg har mange tips. Tips til bøker som støver ned, som knapt nok er å finne i bokhandler. Bøker som ikke havner på topplisten, rett og slett fordi bokhandlere har fått beskjed om å pushe på helt andre bøker. Trist. Hver dag frem til jul har jeg presentert mine favoritter, i håp om å kunne tørke støv av perler som fortjener å bli lest av flere. Noen velkjente, andre ukjente.

* 24. desember *
Tema: Hjertefred

”Verden vi lever i lærer oss meget mer om oss selv enn alle bøker, fordi verden byr oss motstand. Det er når mennesket kjemper med hindringer at det lærer seg selv å kjenne. Men for å nå så langt må det ha redskaper.” - Antoine de Saint-Exupéry
Enkelte noveller og romaner gjør deg til et litt bedre menneske. Gjør deg bedre utrustet. Enkelte får deg til å reflektere litt ekstra, og julaften er jo slik en fin dag å gjøre nettopp dette på. Eric-Emmanuel Smith har skrevet to historier som passer både for barn og voksne, som får deg både til å smile og gråte, og mest av alt: gir deg behov for å klemme dine nærmeste.

Dagens gode gjerning

Les en bok! - Til glede for deg selv og andre.

Boktips I og II

Noen forsvinner rett inn i hjertegropa og vil aldri forsvinne. La meg tipse deg om en bok, to historier, som har gjort uutslettelig inntrykk på meg. Mitt håp er at disse vil gi også deg verdifulle lesestunder.

Oscar og den rosa damen | Noas barn, av Eric-Emmanuel Schmidt





Med ønske om en god og varm jul,
Ellikken



1 kommentar:

Tine sa...

God jul Eli, det har vært kjekt å følge julekalenderen din. Tror jeg skal følge rådet ditt og ha en liten høytlesningsstund mens vi venter på middagen i dag :) Juleklemmer fra meg til deg :=)