2.1.20

Verdens slappeste nyttårsinnlegg om lesing

Det føles ikke helt på stell å skrive årsskifteinnlegg i en periode hvor jeg knapt nok leser, og i alle fall ikke skriver om det jeg leser. Jeg har hatt liten tid til den slags i år, og lysten forsvant som dugg for solen da forlagene begynte å kreve at innlegg basert på leseeksemplarer skulle merkes som reklame. 

Jeg blir fortsatt uvel av tanken. 

Uvel av tanken blir jeg også på alle bøkene jeg ikke har skrevet noe om. Bøker som faktisk fortjener å bli løftet frem, uavhengig av om bøkene jeg har lest er leseeksemplarer (merk: Disse er pr. definisjon ikke verdt et rødt øre) eller ei. Roser jeg ei bok opp i skyene samtidig som jeg merker innlegget som reklame, vel, da blir jeg vel ikke satt særlig seriøst. 

Derfor får jeg ikke oiet og akket meg over hvor kvalmende underholdt jeg ble av Ida Hegazi Høyers Ene | Barnet, hvor befriende ukorrekt hun beskriver et skakkjørt menneskers opplevelse av morsrollen og hennes kjærlighet til sitt barn. Og godt over på motsatt side av korrektheten: Marte Hukes lyriske roman Du er et levende sted. Korte dikt og lengre tekster, ulik rytme og stadig endring av skrivestil: Teksten speiler alle følelser, tanker, drømmer og kaos både på godt og vondt. Graviditet, fødsel, barsel og småbarnsperioden rommer hele spekteret. En større livsomveltning enn å få barn er ikke mulig, og antall bøker med denne tematikken er enormt. Disse to makter å gi leserne noe ekstra. 
Hun skal få øyne som skal se sola. Hun skal få hender som skal gripe om andre hender.

Jeg må lære henne å bli sterk. I en verden jeg ikke vet hvordan kommer til å bli. Det skal gå bra. Det må gå bra.
Jeg har også vært liten, uferdig, ubrukt.
Hvis jeg kan tillate meg et lite utdrag fra Hukes roman, da. Jeg vil gjerne det, for jeg trenger stadig å distansere meg fra skuffelsen jeg følte ganske tidlig i 2019, da en av mine favoritter ble tatt for plagiat. Jeg orker ikke mer av det. 

Ikke trenger jeg å rose bøker for å skrive om de heller. Slik som at jeg godt kunne tenke meg å skrive litt om Jonas Gardells store mors- og oppvekstportrett Til minne om en betingelsesløs kjærlighet. Jeg likte den ikke som helhet, men jeg likte enkelte partier. Eller, jeg likte den i små doser. Skrivegleden hans er av og til i voldsomste laget. Men alt dette kan jeg ikke fortelle mer om, for da må jeg merke innlegget som reklame. 

Mest lei er jeg for at jeg ikke kan skrive om Kathrine Nedrejords ypperlige ungdomsroman Det Sara skjuler. Om skammen, fortvilelsen og skylden på den ene siden, det gripende vennskapet på den andre siden. Ei heller kan jeg skrive om hvor imponert jeg er over Linnea Myhres utvikling som forfatter. Det får visst noen andre ta seg av. 

Så får jeg famle litt på nyåret, fundere over hva jeg vil og hva jeg kan, hva jeg orker og hvordan jeg kan bruke skrivekløen til noe nyttig. Kanskje kan jeg frigjøre tiden til å skrive mer selv, du vet, jobbe med Den Store Romanen eller små slektshistorier. Eller så kan jeg gjøre det jeg burde gjøre. Lese klassikere, de viktige verkene som har preget ettertiden. Det er bare det at det finnes så mange kvalifiserte lesninger av disse allerede. Føleri og ufaglært synsing faller litt for lett igjennom. 

I mens jeg grubler videre kan dere vurdere å lese mine største lesegleder i 2019: 
Jordmor på jorda, av Edvard Hoem
Å bera nakne nyklar, av Per Helge Genberg
Rør ikke de som sover, av N. K. Lillebo
Bli hvis du kan-trilogien, av Helga Flatland
Det Sara skjuler, av Kathrine Nedrejort
En frivillig død, av Steffen Kverneland
Vær så god, gode boktips hentet fra hjertet. Og dere? GODT NYTT ÅR!





Dette leste hun i 2019


37. =OSLO Juleutgaven
36. Ene | Barnet, av Ida Hegazi Høyer
35. Vind i værhanen, av Dan Andersen
34. Pupp?, av Mina Lystad og Kristin Grue
33. Til minne om en betingelsesløs kjærlighet, av Jonas Gardell
32. Du er et levende sted, av Marte Huke
31. Miss Marie, av Ellen Vahr
30. Det Sara skjuler, av Kathrine Nedrejord
29. Meg meg meg, av Linnea Myhre
28. Hadde du bodd her hadde du vært hjemme nå, av Kjersti Bjørkmo
27. Rakels bok, av Sissel Verøyvik
26. Presens maskin, av Gunnhild Øyehaug
25. Estalåni, av Eli Fossdal Våge
24. Fuglekikkeren, av William Shaw
23. Det finnes ingen helhet, av Helga Flatland
22. Alle vil hjem. Ingen vil tilbake, av Helga Flatland
21. Bli hvis du kan. Reis om du må, av Helga Flatland
20. Døtre, av Eva Aagaard
19. Beistet, av Per Schreiner
18. Tatovøren i Auschwitz, av Heather Morris
17. Havfruehjerte, av Ingvild Lothe
16. Ikke bli borte, av Benedicte Meyer Kroneberg
15. Kjære pappa, av Kjartan Brügger Bjånesøy
14. Rør ikke de som sover, av N. K. Lillebo
13. Snøen stryk ut alle spor, av Lars Ove Seljestad
12. Alberte og Jakob, av Cora Sandel
11. Å bera nakne nyklar, av Per Helge Genberg
10. Hvit, av Han Kang
09. Juleoratoriet, av Göran Tunström
08. Jordmor på jorda, av Edvard Hoem
07. Hadde jeg vinger, av Margaret Skjelbred
06. Catullus. Samlede verker, gjendiktet av Grip og Hagerup
05. Lyder jeg ikke kan høre, av Eirin Gundersen
04. Intet nytt fra Vestfronten, av Erich Maria Remarque
03. Hotell Montebello, av Rebecca Wexelsen
02. Søsterklokkene, av Lars Mytting
01. En frivillig død, av Steffen Kverneland

12 kommentarer:

Elida sa...

Mogleg eg banner i kjerka nå, men må det vera enten eller? Om du har mottatt ein del leseeksemplarer så forstår eg at du er irritert fordi det blir krevd på ein urimelig måte at det må merkes. Eg mottar veldig lite, og låner ein heil del på biblioteket heller.

Godt nyttår!

Marianne Augusta sa...

Jeg blir alltid litt kriblende glad når det kommer innlegg fra deg. Ordene dine treffer meg hver gang.

Håper du ikke gir deg pga de dumme og uforstålige "reklame" reglene. Heldigvis får jeg ingen leseeks :)

Jeg vil lese om bøkene du elsker, leseeks eller ei.

Klem og gody nytt leseår fra Marianne Augusta

Tine sa...

Godt nyttår Eli! Veldig kjekt å høre fra deg, fikk lyst å gi deg en god klem for du har virkelig gått i kjelleren over dette reklamemerkestyret. Rist det av deg og kom tilbake, jeg savner de flotte bokomtalene dine.
Jeg har valgt å trappe ned bruken av leseeksemplarer selv om det kanskje ikke virker sånn enda. Jeg merker som vanlig, og kunne aldri skrevet fy-ordet på min blogg. Den ene beskjeden jeg fikk om denne merkingen ble tatt tilbake da jeg ga beskjed, og jeg har ikke hørt noe etter det.
Kanskje du vil være med på 1001-leesirkelen eller Diktlesesirkelen hvis Anita fyrer opp igjen, disse bøkene er det ikke kø på, på biblioteket, så da går det an å holde koken.
Hang in there girl!!

Silje sa...

Godt nyttår Eli! Jeg mistet også litt motet av det reklamestyret, men har foreløpig valgt å delvis overse det. Jeg prøver også å trappe ned leseeksemplarer. Mye kan jo lånes på biblioteket, og så ber jeg om noen få leseeksemplar gjennom jobben, for da trenger en visst ikke merke av en eller annen grunn. Håper du får igjen både leselyst og blogglyst.

Kleppanrova.com sa...

Hei Elin!
Sleng deg med på diktlesersirkelen, (hos Anita) det er spennende.
Det med reklame har glidd helt over, jeg merket noen få bøker, men har sluttet med det. Skriver bare Kilde: leseeksemplar. Men, er enig med mange av de andre kommentarene at det er mye å låne på biblioteket, men det er lange ventelister på nye bøker. Ellers bruker jeg biblioteket flittig!
Hyggelig å høre fra deg og Godt Nytt År!

aariho sa...

Fint å lese litt fra deg igjen. Jeg har sluttet å bry meg, og låner mest bøker på biblioteket eller eBokBib. Et par bøker fra et par forlag har jeg fått med, men det er blitt minimalt.
De bøkene du anbefaler er flotte! Har lest dem med glede. Godt nytt år - håper det blir bra både som leseår og med alt anna du holder på med.

Anita Ness sa...

Jeg stemmer i med de andre her ang leseeks. Jeg merker kun med leseeksemplar som jeg alltid har gjort. Så vidt jeg vet er det bare et par forlag som oppfordrer til å merke med reklame etter Forbukertilsynet sin anbefaling. Der noen krever det av meg, tar jeg rett og slett ikke imot bøkene/eller blogger ikke om dem. Har etter noen runder med det ene, fått et slags godkjent om at jeg også har rett til å tolke disse anbefalingene- ergo gjør jeg som før. Det tok ikke motet ifra meg.

De bøkene du nevner har jeg lest og likt, og det forlaget krever da ikke Reklame-merking, så de kan du blogge om så mye du vil:)
Men skjønner at du har det travelt også med andre ting, men det er en annen skål.

Hiv deg gjerne med i diktsirkelen igjen Eli.:)

Ingalill. sa...

Godt Nyttår Elliken.
Snikreklame?
Gjør som de fleste her. Planlegger og fortsette merke leseeksempar, eventuelt mottatt fra forlag, også i 2020. Lever godt med det. OG lever også godt med å bruke bibliotek, loppemarkeder og til og med butikker, skulle leseiveren bli for stor.

ellikken sa...

Dere har jo rett i at jeg kunne løst det annerledes, eller ikke brukt energi på å irritere meg, men det slo lufta ut av meg. Å bli med på dikt- og/eller 1001-utfordringene er glimrende tips for å holde lese- og skrivelysten ved like, bra!

Marianne sa...

Haha herlig :-) Jeg har sluttet å motta leseeks, begynt å benytte biblioteket mer og leser meg nå nedover i bokhylla med uleste bøker. Bøker jeg har fått tidligere setter jeg IKKE reklame på, sånn er det bare. De kom inn dørene før påbudet, og noen har sagt at ingen lov har tilbakevirkende kraft. Såeeh nemlig! Storytel og Audible på lydbøker har overtatt en god del, noen selvkjøpte og noen bøker fått, og så får jeg bare overbevise meg selv om at bøker ikke er ferskvare. De KAN faktisk leses 2 år etter utgivelse, kjøpt i bruktbutikk til en fjerdedel av prisen. Det skal ikke et reklamestempel inn på min blogg, og ikke skal forlagene få drepe lesegnisten min. Nemlig! Kjør på 2020!

astridterese sa...

Jeg mottar fremdeles leseeks, og merker dem som det. Jeg kommer ikke til å bruke reklameordet uansett hva forlagene sier. Men jeg merker at jeg låner mer på biblioteket og da slipper jeg unna hele problemstillingen :-)
Jeg har såpass mange uleste bøker i bokhylla at det sikkert hadde vært nok til et helt år med bøker. Så det er ikke det at jeg trenger noen flere bøker heller :-)

Ina sa...

Hei og godt nyttår! Jeg liker ikke å bruke ordet reklame siden det kan gi feil signal og miste troverdighet, men bruker det likevel. Men leser også fra min egen boksamling som jeg alltid har gjort, så får bare prøve å ignorere at innleggene ser stygge ut med reklameordet. =)Prøver å ikke henge meg opp i det.

Velkommen tilbake. =)