13.11.19

Hvorfor så stille, lille Persille?

Ja, hvorfor har det gått flere måneder siden forrige innlegg, Ellikken? Vi ser jo at du leser bøker, det er ikke det, så HVORFORPOSTERDUINGENTING?

Jo, det er slik at det hersker litt uenigheter i bokblogglandia og generell forvirring i forlagsverden om hvordan vi skal tolke forbrukerombudets nye retningslinjer (eller lover) vedrørende leseeksemplarer. Noen mener mer bestemt enn andre at vi som blogger om bøker vi mottar fra forlagene må merke innleggene med
#reklame
Nei, jeg nekter. Nei, nei, nei. NEINEINEI! Jeg driver ikke med reklame, jeg får ikke et rødt øre fra noen i forbindelse med bokbloggingen, jeg driver litteraturformidling ut i fra velmente tanker om å spre det glade lesebudskap. Jeg har ingen intensjon om å smigre meg inn i bokbransjen, intet ønske om å tiltrekke meg sponsorer, og jeg akter definitivt ikke selge sjela mi for å rose bøker jeg ikke kan gå god for.

Det er rett og slett helt uaktuelt for meg å fremstille meg selv og min bokblogg som noe useriøst, noe kjøpt-og-betalt. Jeg er ingen blogger som skriver for å tjene penger. Jeg er bare en bokblogger, en kulturbærer som skriver ut i fra ren personlig interesse, som kjenner glede over å kunne gjøre noe for andre, fremheve de som fortjener å fremheves, et utløp for overskudd både av tid og energi. 

Resultatet av denne protesten er stabler med leseeksemplarer hjemme, et titalls leste bøker jeg ikke kan blogge om, svekket leselyst og en bokblogg lagt i sørgelig dvale. 




* Tittelen henviser til Inger Hagerups barnedikt Lille Persille.

10 kommentarer:

Beathe sa...

Aller først:YEEEEES,det er liv i leiren! Og deretter: I hear you sister, og jeg er hjertens enig- det skjer ikke at jeg merker nnlegget mitt med #reklame da lar jeg heller være å skrive om bøkene.Noe jeg ikke har gjort til nå, men kommer til å avstå om jeg får på pukkelen for å ikke gjøre det. Jeg må si at jeg blir nesten litt dårlig når jeg ser et innlegg hvor man har gjort dette..

De som blogger om bøker driver som du sier med litteraturformidling og ligger sånn sett tettere opp mot kulturformidlerne i avisene derfor blir det helt hunsides å skulle merke innleggene sine.Da forteller det noe om meg som blogger som ikke stemmer, og nettopp derfor krysser jeg fingrene for at man heller ikke velger å kalle bokbloggere/bookstagrammere for noe som inneholder "fluenser" for da er det lett for at man blir sammenlignet med de man overhodet ikke vil sammenlignes med( bare et lite hjertesukk herifra)


Håper du finner leselysten igjen snart,Eli! Du er savnet vet du <3

Anita Ness sa...

Nei, jeg merker helller ikke med reklame og kommer absolutt ikke til å gjør det. Der det kreves, tar jeg ikke imot leseeks.
Dessuten finnes det masse bøker på biblioteket og i bokhandlere, mye på salg stadig vekk også.
Det bør jo ikke ta fra deg lese-og bloggelysten. Du kan jo blogge om en masse bøker uten at du trenger å merke med reklame.:)

PS: Godt å se deg på blogg igen..)

Tine sa...

Stort smil til deg :) Godt å se deg og veldig godt å høre hva du sier. Jeg er hjertens enig i din holdning til reklameordet på bloggen, og kommer ikke til å skrive det selv. Foreløpig har jeg holdt meg til "leseeksemplar" uten å få noen negativ tilbakemelding på dette, men jeg har sluttet å be om leseeks, og ulesthyllen er nærmest tom. (Ga vekk alt jeg ikke ville lese da vi flyttet i sommer, så jeg var ganske ajour da)
Anita: det er ikke lett å skaffe seg bøker via biblioteket, bestilte Jussi Adler Olsen sin nyeste i dag og står som nr. 151 i køen, estimert ventetid 14 måneder. Har flere sånne eksempler, og tålmodighet er ikke min sterkeste side :)
Beathe: enig med deg at det er kjipt at så mange bokbloggere har "gitt etter" for trusselen om , ja hva da?

Håper å se litt liv på bloggen Eli :)

Marianne sa...

Hon var inte død ;-) Og jeg ER så ENIG! Null leseeks inn dørene her fra forlag som krever #reklame som første setning. VIL-ALDRI-SKJE!!! Det fine er, at bøker IKKE er ferskvare! Men det ser ut som vi tror det hele gjengen. Vi trenger jo ikke lese bøkene det året de kommer ut. Gjør vi? Hvis så, ja da får vi bite i det sure stå-i-kø-på-biblioteket-eplet eller kjøpe bøkene selv. Sånn som vi gjorde før i verden. Som jeg har begynt å gjøre nå. Biblioteket er min nest beste venn, etter bruktbutikken i Stavanger. No more forlagspress. Njet, nei og never. Vi er enige. Og det er kun forlagene som er taperne. Synd for DEM.

Beathe sa...

Eli: Overse skrivefeilene, jeg ble så ivrig når jeg så det var liv!

Anita: Helt enig! Selv jeg som har en fobi mot biblioteket har begynt å bruke det sånn innimellom i det minste. Og foreløpig er det vel bare Aschehoug som var hissig på reklamegrøten sånn til å begynne med, de andre har ikke kommet etter. Forlagene har jeg etter det jeg har forstått dialog med Forbrukertilsynet.

Tine: Ja,vet du. Kjenner det knyter seg i magen når jeg er inne på en blogg hvor deler av innlegget er viet med tekst som er forbundet med hvorfor man merker med reklame. Som den bloggrebbellen jeg er så at jeg ønsket at ingen etterfulgte dette "kravet".
Når det gjelder Jussi kan du sikkert låne den av meg, det tar sikkert en god stund før jeg er klar for den.
Men forstår hva du mener, man vil lese boken DER og DA, og det passer ikke inn med 14 måneder for da har et sikkert kommet en ny bok i mellomtiden.

Marianne: Ja,det er vel forlagene og forfatterne som blir taperne om det blir nærmest slutt på leseeks rundtomkring. I hvertfall forfatterne bak nye norske bøker for det er ikke til å stikke under en stol at jeg(og kanskje flere med meg) ikke hadde hatt anledning til å lese så mye nytt av det norske om jeg måtte kjøpe alle bøkene selv.

På en annen side hadde mye av det (selvpålagte)stresset med å lese en bok innen en viss tid forsvunnet om man hadde kjøpt boken selv eller lånt den, og det hadde i grunnen vært en stor fordel.

Anita Ness sa...

Tine: Jeg vet det. Her er det også måneder ventetid på nye populære bøker. Jeg valgte feks å kjøpe Dag Solstads bøker 1-2 og ba om leseeks på den nye (3) siden det var mange måneder ventetid..
Men ellers kan man selvsagt nå og da vente, som Marianne sier. Noen bøker må jeg bare lese, det er gøy å lese de mens det er aktuelt og diskusjoner raser, men man må jo leve med den virkeligheten som er. Ja, Marianne- noen bøker er ferskvare, men langt i fra alle.

Beathe: Ja, jeg kan låne forholdsvis nye ubesudla bøker, liker ikke å låne skitne bøker. Endte opp med å kjøpe Lucindas bøker om De syv søstre fordi bib-bøkene jeg lånte var så skitne og ekle..(hadde et leseeks serien fra før) (ja, det er meg) Det Må det vær lov å si også.;)

CappDamm har visst også gått ut med det samme til de som har bedt om leseeks i det siste ifølge et par bokbloggere på fb. Ang Aschehoug så har jeg hatt mye dialog med kontakten og fått godkjent å bruke mottatt leseeks, med ønske om å ha det synlig oppe i innlegget, og det er helt greit . Siden jeg leser mange av deres bøker, så er det kjekt å kunne fortsett å ta imot leseeks, men det er heller ikke noe must, reklame vil jeg aldri skrive på mine innlegg, og det har jeg vært tydelig på. Det er noe med at vi også må få lov å gjøre våre tolkninger av guiden/retningslinjene fra FT. Forhåpentligvis tar bransjen en felles diskusjon på dette.
Ellers må vi bare forholde oss til at forlagene selvsagt har rett til å legge egne føringer/kriterier for å gi ut leseeks. Det er ingen rettighet vi har. Vårt valg å ta i mot eller ikke.

Jeg er enig med deg at det er roligere med mindre leseeks. Jeg har hatt som mål å redusere i sikkert tre år nå, og i år går det bedre. Det handler selvsagt ikke bare om disse diskusjonen/retningslinjene, men det letter på.

Generelt: Jeg liker heller ikke flashende reklamer på andres blogger. Jeg skjønner imidlertid at terskelen for å skrive reklame på de innleggene hos disse bloggene er lavere siden de har reklame likevel..

Nå skal jeg på krimkveld, som jeg har betalt for.;)

Elida sa...

Eg har aldri vore den største mottakeren av leseeksemplarer, og blir generelt muggen av å motta bøker eg ikkje har bedt om. Eg har alltid brukt biblioteket mykje, og ser ikkje problemet med lånte bøker, men folk om det.

Å stå på reserveringsliste gjer meg ingenting, for plutselig dukker boka opp.

Reklame kjem eg aldri til å skrive på min blogg, då skal eg ha klekkelig betalt.

Kleppanrova.com sa...

Jeg har vært "Snill pike" og merket 4-5 innlegg med reklame. Jeg misliker det like mye hver gang og tenker, må jeg dette????? Hvorfor gjør jeg det? Jeg er så pliktoppfyllende at jeg blir redd meg selv.
Det har aldri vært min mening å bli rik av å blogge, har aldri tenkt tanken på å tjene penger på det!
Jeg liker å ha et "Kall det kartotek" over bøkene jeg leser og turene jeg drar på og jeg er en litt systematiker og på bloggen får man system. Hva nå???

Jeg har opptil flere blogger om ulik temaer. Ok, kanskje jeg skal hive meg ut i den store verden med tre meters vingespenn og begynne med reklame????
Nei, (det mener du ikke Ingun) sier noe inne i meg, det må være min indre stemme.....
Den som lever får se, for jeg hater jo blogger det er reklame på....og hopper elegant over dem....

Takk for at du tar opp temaet på nytt!

beroene sa...

Slutt å ta imot leseeksemplar = Problemet løyst.

GothicVamperstein sa...

Jeg er selv blant de som har en "ikke faen om jeg skal skrive *reklame* hvis jeg har fått et leseeksemplar"-holdning. Jeg nevner at jeg har mottatt boka som leseeksemplar, men å merke innlegget med "reklame", blir helt feil.