11.12.14

Ellikkens julekalender: 11. desember

Jeg har bokblogget i snart fem år. Snart fem år med fantastiske, unike, uforglemmelige leseopplevelser. Julen er en tid for å dele, så også bokanbefalinger.
- Du som leser så mye, har du noen tips til bøker jeg kan gi i julegave…?
Jeg har mange tips. Tips til bøker som støver ned, som knapt nok er å finne i bokhandler. Bøker som ikke havner på topplisten, rett og slett fordi bokhandlere har fått beskjed om å pushe på helt andre bøker. Trist. Hver dag frem til jul ønsker jeg derfor å presentere mine favoritter, i håp om å kunne tørke støv av perler som fortjener å bli lest av flere.


* 11. desember *

Tema: Oppvekst

Selvterapi og gjenkjennelseseffekt: forfattere elsker å skrive om oppvekst og ungdomstid, lesere elsker å lese om oppvekst og ungdomstid. Det er skrevet så mye og så godt om tema, at det er vanskelig å begrense seg. Her presenteres en enkeltstående roman av svenske Marianne Fredriksson og hele to trilogier fra to norske favoritter.

Vi forstår mer og mer etter hvert som vi vokser opp, får stadig nye erfaringer og kan høste kunnskap av disse. Ingen går gjennom livet som allvitende, uansett alder, for det er ingen grense for hvor mye kunnskap og erfaring vi kan høste som gjør oss rikere. På samme måte fortsetter også disse bøkene å vokse, lenge etter siste side.

Dagens gode gjerning

Bøker, filmer, spill og leker som bare støver ned i en bod? Hva med å spørre barneavdelingen på ditt lokale sykehus?

Boktips II

Simon og eiketrærne, av Marianne Fredriksson
En oppvekst krever løsrivelse. Marianne Fredriksson gir leserne et bilde på dette ved Simons oppgjør med trærne. Eiketrærne symboliserer menneskets behov for noe guddommelig. Nå må Simon famle videre i livet alene. Samtidig trekkes Karin for første gang til trærne. Nå er det hun som trenger noe eller noen å lene seg til. Fredriksson er tydelig på at veven hun spinner i sin historie kan forklares: ingenting er tilfeldig og alt henger sammen. Dette gjenspeiles både hos personene, deres personligheter og deres forhold til hverandre. (Les min omtale)

Boktips I

Tove Nilsen og Bjørg Vik
På 80- og 90-tallet gledet mang et unghjerte seg over ungdomsromanene til Tove Nilsen og Bjørg Vik. Hva med å gjenoppdage disse skattene?

I Skyskrapertriologien følger vi Tove og hennes venners oppvekst i Skyskraperen, høyblokka på Bøler. Folk fra alle kanter av landet ble stablet sammen i høye blokker og etablerte sitt eget univers, sitt eget samfunn. Barna får reserveforeldre i hver oppgang, og alle passer på alle. Helt til det går galt og beskyttelsen går over til ansvarsfraskrivelse.

Bjørg Viks Elsi Lund er fire år første gang vi møter henne, og vi følger hennes oppvekst gjennom mellomkrigstid, under 2. verdenskrig og helt frem til vi nærmer oss 1960. Hun bor sammen med sine foreldre og storebror i en trang liten leilighet på St.Hanshaugen i Oslo, hvor vi følger hennes utvikling fra barn til voksen. Elsis trang til løsrivelse er sterk, men fokuset på kvinnefrigjøring er minst like markant. Det handler om mer enn å flytte ut av barndomshjemmet, og å motsi sine foreldre og ta egne valg. Det handler om oppgjør mot samfunnets normer. (Les mine omtaler)

4 kommentarer:

aariho sa...

Fredriksson skriver så bra! Har lest mange bøker av henne, og jeg kommer nok til å lese flere. Gode tips igjen, Ellikken.

Ellikken sa...

Jeg har bare lest denne av henne. Hvilken annen vil du anbefale meg?

Tine sa...

Jeg har også lest Simon og eiketrærne, og likte den veldig godt. Halvveis i julekalenderen din i morgen, koser meg med den hver dag :)

Ellikken sa...

Takk for oppmuntrende ord! Adventstiden har vel aldri vært så lang før... hehe.