12.2.19

Bokbloggerprisen 2018

Etter noen forandringer er det endelig klart for nominering til Bokbloggerprisen for beste norske bøker utgitt i 2018. Nytt av året er at prisen stemmes frem av ikke bare tradisjonelle bokbloggere, men også litteraturformidlere som predikerer via Instagram og YouTube. Forfatter- eller forlagsblogger er som vanlig ikke inkludert i det gode selskap, heller ikke kan man stemme på forfattere man har privat omgang med. På denne måten er Bokbloggerprisen like uavhengig som den har vært siden tidenes morgen ...

... Det vil si siden 2013.

En annen nyhet er kanskje vel så dramatisk, i alle fall for undertegnede som sitter igjen med kandidater kun i en klasse. Tidligere har vi nominert - og kåret vinnere i - til klassene Årets roman og Åpen klasse, det vil si alt fra sakprosa, tegneserier, noveller og lyrikk. Hvert eneste år har jeg hatt mange, mange kandidater i Åpen klasse, mens jeg har slitt mer med tanke på årets beste skjønnlitterære roman. I år, altså med bøker fra 2018, leste jeg bevisst flere romaner enn tidligere.

Men neida, Bokbloggerprisen 2018 skal gå til følgende kategorier:

  • Skjønnlitteratur
  • Sakprosa
  • Barn og ungdom


... Og jeg bare:


Ikke for det, disse kategoriene har jeg ønsket meg helt siden oppstart. Særlig egen klasse for beste barne- og ungdomslitteratur. Det er bare så typisk, typisk, typisk at jeg akkurat i år, eller i fjor, ikke føler jeg har lest gode nok bøker beregnet på de yngste leserne.

Derimot har jeg på listen min hele 11 bøker jeg gjerne skulle ha nominert til beste skjønnlitterære 2018-utgivelse. Og det medfører dilemma, siden maks.antallet er satt til sju. Enkelte har mange lest, og disse er jeg relativt trygge på at mange vil stemme frem. - Men så er det disse litt mer ukjente bøkene som jeg med nominering og smart prioritering kanskje kan få dyttet opp og frem om jeg kalkulerer riktig. Skal jeg da risikere å ikke ta med sikre kort som Leksikon om lys og mørke eller Jordmor på jorda, i tro på at bøkene uansett vil få nok stemmer? Tenk om alle tenker slik?

Og søren òg at jeg trodde Jeg skal beskytte deg ville få så mange lesere at alle ville juble i kor med meg over dens fortreffelighet. Og at Søsterklokkene som jeg likte godt, men som kanskje er bedre formidlings- enn skrivemessig, har fått en hærskare av lesere takket være perfekt timing før jul.

I årsoppsummeringen fremhevet jeg både Klør og Sjøen om vinteren, men jeg kan ikke ha gjort nok for å fremsnakke bøkene ellers i året. Og Tiden er ilden vi brenner i som jeg faktisk greide å hause opp litt, fikk delt respons, kanskje nettopp fordi jeg roste den for høyt opp i sky.  

Selv har jeg størst tro på Svartstilla som vinner. Debutanten har formidlet et sterkt og troverdig portrett av en eldre kvinne og hennes sorg som fenger de aller fleste, også meg. Men burde denne gå foran absurde Ene | Skissen, bare fordi sistnevnte er mindre tilgjengelig? Og når vi først er inne på både depresjon og absurditet, la oss ikke glemme verken Nøkkerosene eller Mjølketannmuseet!

Skjønner dere, eller? Det er mange utfordringer her i livet, og nominering til Bokbloggerprisen er definitivt en av de.

Sakprosa er langt enklere. Jeg har bare lest to norske 2018-utgaver, og jeg slenger inn en stemme på begge: Å leve, lever, har levd og Som hennes dager var, fortjener nominasjoner. 

Om under en uke går fristen for nominering ut. 22. februar offentliggjøres årets kortliste. I år er jeg kanskje ekstra spent.

Godt valg!





Tidligere vinnere


2017
  • Årets roman: Tante Ulrikkes vei, av Zeshan Shakar
  • Åpen klasse: Grensen, av Erika Fatland

2016
  • Årets roman: Jane Ashlands gradvise forsvinning, av Nicolai Houm
  • Åpen klasse: To søstre, av Åsne Seierstad

2015
  • Årets roman: Slik skal vi velge våre ofre, av Bjørn Vatne
  • Åpen klasse: Havboka, av Morten Strøksnes

2014
  • Årets roman: Finne Ly, av Aina Basso
  • Åpen klasse: Vinternoveller, av Ingvild H. Rishøi

2013


18 kommentarer:

Beathe sa...

Kjenner det er litt deilig å ikke ha disse "bekymringene" lenger. Når det er sagt så er jeg sikkert like spent som dere andre på hvilke bøker som blir stemt frem og hvordan dere skal løse samlesingen, om det er fremdeles en ting som skal gjøres, speed-samlesing må det jo bli da siden det er flere bøker som kommer der i forhold til tidligere....eller kanskje ikke?
Uansett, ønsker deg og de andre som skal nominere lykke til med valget!

ellikken sa...

Bare gøy å nominere! - Men skikkelig kjiperudsletta at jeg glemte å ta med En frivillig død av Steffen Kverneland under sakprosa. Satser på mange stemmer fra andre!

Vet ikke hvordan samlesingen blir enda. Men i år opereres det i alle fall kun med kortliste. Spennende, spennende!

Ingalill. sa...

Har ønsket meg et bokbloggprisinnlegg, så takk for det.
Vi er selvfølgelig (og fullstendig forventet) på forskjellig spor når det kommer til bøkene. Har hverken lest nok kvalitet eller kvantitet til å fylle opp listene, men kommer ihvertfall til å nominere Nini (biografi) og Bjørnejegersken til Hedemann, men ellers er det så tynt i rekkene at det kan godt hende jeg pøser på med både Ingebriktsen og Northug. Eikemo var ok. Ene har jeg ikke lest. Med fem dager igjen til nomineringsfrist er det trolig den jeg leser. Skulle vært Marstein, men gambler på at hun greier seg uten meg, og vil ha noe å glede meg til på kortlistene.

Tips: Kinderwhore vinner romanklassen.

(Du kan ombestemme deg vøttu, Beathe)

ellikken sa...

Ingalill: Tenk, jeg er den eneste i Bokblogglandia som ikke har lest Kinderwhore! Halloen, jeg har ikke lest Marstein heller. Men greit, Kinderwhore vinner over Svartstilla. Leksikon om lys og mørke på en hederlig tredjeplass. Jeg er NESTEN villig til å sette penger på det. Og boken jeg glemte å nominere, En frivillig død, vinner sakprosa. Sann.Mine.Ord.

Anita Ness sa...

Å, det er så gøy å diskutere bøker til BBP-nominering. Her svarte du forsåvidt delvis på noe av det jeg lurte på inne hos Moshonista. Har skjønt at Blatt og Skogstad står sterkt hos deg.
Guddals Nøkkeroser har jeg lest og likt, og den havner i samme kategori som Høvrings Alpefiol og Blatts Portugalferie.
Og så er det de over der igjen, noen få. Jeg er også usikker på hvem jeg skal prioritere. Har tenkt litt som deg ang Stranger, kanskje får han nok lell, uansett så har han fått enorm oppmeksomhet. Uansett, setter jeg nok Marstein over Stranger- tror jeg. Og så skal jeg nominere en krim, minst. Lindell, tenker jeg. Den husker jeg så godt enda, den har satt seg. Brit Bildøen må jeg heller ikke glemme. Eikemo og Marira Fossum, men de begynner å blekne, lenge siden jeg leste, men koste meg med dem da. Mjønes sin Heim var/er også knallegod, den skal med.

Alltid vanskelig å velge. Jeg har lest sikkert 50-60 norske 2018 igjen.. Skulle ønsket å ha nominert et par diktsamlinger, men de har ikke gjort det samme inntrykket over tid som romanene- det er dumt for da faller de igjennom i kategori skjønnlitteratur for meg, siden jeg har lest så mange gode romaner, absolutt mange flere enn 7 stk.

Har ikke lest Kinderwhore jeg heller, du er nok ikke den eneste- og som du har skjønt så vingler jeg mellom å rekke å lese den eller Emanuelsen sin før fristen. Har dem liggende, så de skal jo leses før eller siden likevel, så da blir det før med en av dem. Siden det er fem dager igjen til fristen, benytter jeg sjansen.

Synd at du glemte Kverneland. Virkelig.. Vet ikke hvor mange som har lest den, men hvis de som har lest den setter den på topp og andre stemmer er mer spredt så har den absolutt en sjanse. Hos meg kommer den på topp i sakprosa. Mange har lest Nini også, og Michelet.
Men det er vel sånn i år som i fjor at veldig mange ikke skriver om de beste bøkene de leser, så da kan vi få overraskelser. Jeg tar ingenting for gitt, bortsett fra at Kinderwhore (sannsynligvis) kommer på kortlista.

RandiA sa...

Tror jeg vil holde hemmelig hva jeg har nominert jeg - (Men for å ha nevnt det, Marstein kommer ikke over Stranger hos meg nei) - men akkurat i kategori 1 har jeg en helt annen storfavoritt.

Tine sa...

Etter å ha hatt et par år hvor nesten alle mine nominerte kom på langlisten, krasjlandet jeg i fjor hvor flere bøker som jeg direkte mislikte kom videre (og langt videre)
Har nominert mine favoritter men greier ikke opparbeide noen håp eller forventninger. Ser dere snakker om Kinderwhore, en bok som ikke har fenget min interesse, og som jeg vet next to nothing om :)
Godt å se at RandiA holder Stranger høyere enn Marstein, en bok (og en virak) jeg ikke forstår i det hele tatt.

beroene sa...

Eg har alt nominert og ga mine stemmer til dei som fekk terningkast 5 av meg. Så dermed vart det 6 i skjønnlitteraturklassen (to romanar, ein novellesamling, tre krim) og ein sakprosa (biografi). Eg er motstraums og har ikkje lest - og kjem neppe til å lesa - dei bøkene som har fått mest merksemd. Eit unnatak er Stranger. Den skal lesast, ein gong, om nokre år, når hypen har lagt seg.
Innrømmer likevel at eg tykkjer det er artig å lesa om korleis andre vurderer kven som skal stemmast på. Ein kan leggja mest vekt på magekjensle eller ein kan (prøva å) vera taktisk.

ellikken sa...

Anita: Som en dytt i rumpa håper jeg Heim kommer med, rett og slett for at jeg da vil få somlet meg til å lese den. TROR jo det er en bok for meg. Men du verden, det er mange om beinet i år (fjor). Ikke har jeg fått med meg hvor mange bøker som får plass på kortlisten heller. Kverneland-boka kommer til å få nok nominasjoner. Det MÅ den. Problemet er at den er så vanskelig å skrive om, og at den dermed går glipp av oppmerksomhet. I slik tilfeller er det gull med Instagram, syns jeg.

Randi: Kan jeg tippe på Søsterklokkene? Akk, den boken skulle jeg ønske aldri tok slutt. Levde meg helt inn i tid og sted :-)

Tine: What, nå er vi i alle fall tre som ikke har lest Kinderwhore, haha. Jeg forstår forresten din lunkne holdning til Leksikon-boken. Det var noe med språket som dempet min begeistring, uten at jeg helt kan forklare hva eller hvorfor. Heldigvis var det så mye annet bra å ta av.

Berit: Tror og håper Jordmora er blant disse, I'm counting on you! Om Hoemen kommer på Bokbloggertreffet for å motta pris for beste roman skal jeg leve lykkelig resten av mitt liv.

lattermild sa...

Jeg har heller ikke lest Kinderwhore, men den er i godt selskap, for jeg har ikke lest en eneste bok i kategori 1. Ha!

Jeg stiller en smule sterkere i de to andre klassene, men fyller neppe opp listene der heller...

ellikken sa...

Lattermild: Er det muuuulig? Ingen? :-O Vel, jeg trodde jeg ikke hadde lest gode nok bøker beregnet for barn og ungdom. Men så blir Snøsøsteren nevnt, og jeg bare .... Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei! Akkurat der er jeg ikke så bekymret, da. Den må da få nok stemmer, selv uten min forglemmelse.

aariho sa...

Jeg har nominert, og hadde mange kvaler underveis. Og i dag har jeg lest Hoems Jordmor på jorda, og tenker at den burde vært med. Eller ikke? Den ble jo gitt ut i 2008, og kom nå i 2018 som ny utgave med tilleggstekst. Det er vel førstgangsutgivelser som teller?
Det blir uansett spennende å se hva resultatet blir! Hadde bare tre (eller ble det fire?)bøker i barne-og ungdomsbokkategorien denne gangen.

Anita Ness sa...

Eli: Jeg skal stemme fram Heim, men jeg vet ikke hvor mange som har lest den, mua to til som jeg vet likte den. Tvi tvi. Har nå landet på (tror jeg) at jeg kun skal stemme på mine toppkandidater og ikke de på nivået under. Heller det enn å fylle alle syv stemmemulighetene i skjønnlitteratur med kvaler om hvem som skal få de siste stemmene.

T.O: Leste ut Kinderwhore i går kveld. Mye luft, kjent stoff og det gikk unna. Hun har skrevet en god roman, for meg er det litterære viktig. Innholdet er jeg mer enn godt nok kjent med gjennom å ha arbeidet med ungdom med lignende problematikk i mange år. Skjønner forøvrig at lesere flest synes det er en sterk bok, og så er den nok litt typisk sånn roman som mange bokbloggere liker. Tynn, sterk, velskrevet, berører følelser, ja, i det hele tatt..

Så nå begynner jeg på Emanuelsen mens jeg er i siget...;)

Snøsøsteren, Ja, seff.. den eneste jeg har lest i B&U- men den er verdt en stemme eller flere, særlig tegningene til Aisato.


Kverneland; Ja ja! Alle som ikke har lest den, det er fortsatt tid.:)

monika sa...

Dette innlegget! Og jeg kjenner allerede skammen over alle bøkene jeg ikke har lest, men burde ha. Men har i det minste stemt på Hoem! Resten er hemmelig ;)

ellikken sa...

Aariho: Ops, det tenkte jeg ikke på en gang. Huff, listen begynner å bli lang over forglemmelser. Jeg håper komiteen ser at boken er såpass redigert og forlenget at den er innafor kriteriene.

Anita: Så fint å lese dine umiddelbare tanker om Kinderwhore - det er en kunst å kunne skille mellom det litterære og emosjonelle.

Monika: Hoem <3 Men som Aariho påpeker ... jeg er redd vi risikerer å få strøket akkurat den nominasjonen *grinejente*

Mari sa...

22.februar, det er jo så mange dager til! MEN vi skal nok få dagene til å gå fram til den tid, i morgen for eksempel, så er det fotballkamp - whoohooo! For sånne bokbloggere som for eksempel heier på OGS.

Jeg hadde faktisk lest flere prisrelevantebøker enn jeg trodde. En klar overvekt av nominasjoner fra meg i kategorien barn og ungdom(og nada i kategorien skjønnlitteratur). Var litt i tvil om en tittel, "Kvinner i kamp" barn og unge eller sakprosa? For den tenker jeg passer i begge kategoriene, men ser andre priser har nominert den under B&U kategorien. Som alltid er jeg veldig spent på hvilke bøker som har slått seg opp som favoritter fra en samlet bokbloggsfære. Håper på noen overraskelser + Simon Stranger iallfall og gjerne en krim. Vi må vente til fredda'n.

Signe sa...

Håpar du vart samd med deg sjølv, no venter eg i spenning på kortlista!

ellikken sa...

Mari: Og vipps, så er dagen (snart) kommet. Tenk, seier over Chelsea, jeg får helt gåsehud.

Signe: Det kommer en dag, i morgen (mye bedre skriftlig enn om du hadde hørt meg)