I 1892 utga Amalie Skram den av de fire ekteskapsromanene som kanskje
rommer det meste selvbiografiske. Vi ser en ren parallell i hvordan
ekteskapsinngåelsen og opplevelsen av de første år, samsvarer med hennes eget
ekteskap. Over ti år etter skilsmissen fra sin første mann, skipsrederen
Müller, tar hun nå et oppgjør med samfunnets godkjennelse av ektepar med svært
stor aldersforskjell, men leser også en solid dose selvkritikk. Husk hvordan
hun selv la mye av skylden på seg selv, når hun ville forklare det ulykkelige
samlivet med Müller.
Samtidig, mens hun skriver boken, er hennes ekteskap med Skram inne i
en vanskelig periode. Romanen er preget av et altomslukende sinne.
Forrådt
(1892)
Aurora, eller Ory som hun foretrekker å kalles, er bare 17 år da hun
gifter seg med den eldre, dog velbeholdne, skipskapteinen Adolph Riber.
Fullstendig urørt og uten kunnskap til det seksuelle, snur hun lettelse
umiddelbart over til forakt. På sin egen bryllupsnatt rømmer hun fra sin egen
mann.
Aldersforskjellen, og dermed også erfaringsmessig, er dramatisk. Hun er
uskylden selv, mens han er den syndige. Det uforsonlige i det hele understrekes
av hennes insistering av å kalles Ory, slik hennes foreldre alltid gjorde, mens
hun vegrer seg for å kalle sin mann for noe annet enn hans etternavn.
Også her finner vi forfatterens unike evne til å vekke sympati hos
leseren. Mens Riber i begynnelsen av fortellingen fremstår som svært ubehagelig
og frekk, er han senere genuint vennlig og oppofrende mot sin elskede hustru.
Ory fortoner seg som svært urettferdig overfor sin mann, i all sitt sinne og
raseri, men hun er fullstendig uerfaren og overhodet ikke forberedt. Hennes
sinne går raskt over til en nærmest, eller kanskje helt, sinnssyk, forvridd
forventning. Mens hun ber Riber på sine knær om å fortelle henne alt, slik at
hun kan tilgi, vokser hennes hat ytterligere. Og likevel kan hun slettes ikke
stoppe seg selv, hun må vite mer, hun må ha grunn til å hate mer. Hun er
ustoppelig.
På en seilas hvor hun følger sin ektemann, lover han stadig å fortelle.
Han er desperat etter hennes nærhet og godhet, og hun lover uten å akte å holde
det. Hun er besatt. Så bryter han sammen. Forteller og forteller. Sjøen er
stille, de driver ikke av gårde. Slik heller ikke forholdet deres gjør. Hun er
så sint, han er så fortvilet.
Så ender det hele i den ytterste tragedie. Hun piner seg selv nærmest
til døde. For å slippe unna, hopper han i sjøen. Begges liv er over.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar