Tenk deg fargen rødt. Det er knapt nok den farge som rommer mer
følelser enn nettopp rødt.
Nærmest oppskriftsmessig tar Amalie Skram oss rett inn i et ulykkelig
ekteskap. Vi får ingen forhistorie, men er der, her og nå. Denne novellen er
også et stjerneeksempel hva forfatterens formidable bruk av symbolikk angår.
Den
røde gardin (fra novellesamlingen Sommer, 1899)
Sjeldent, også nå, kan man lese så dypt og vondt om et ulykkelig
parforhold. Vi kjenner på følelsen av innestengthet og desperasjon. Det røde
med dens erotikk, sterke livsbejaende emosjoner, som stadig forsøkes
bleknet.
Rent handlingsmessig møter vi en ung kvinne som kjøper nye gardiner til
sitt hjem. Hun tviler i starten, men klarer ikke la være. Likevel klarer hun
ikke å finne et passende sted til gardinene. Fargen er for sterk og for
dominerende. Lyset skinner igjennom og rommene bader i rødt. Hun henger opp, og
mannen krever at de tas ned. Igjen og igjen. Etter gjentatte forsøk, gir hun
opp, slenger den over kakkelovnen og i samme stund siver likstanken ut av
gardinen.
Uten at forfatteren forteller det med rene ord, er tolkningen til et
ulykkelig ekteskap ikke til å unngå. Den røde gardinen symboliserer kvinnens
brede spekter av følelser, selve livsgleden. For hver gang hun tvinges til å ta
ned gardinen, eller til å sy den om, forsvinner også hun, litt etter litt. Hun
lever, han dreper. Gardinene passer aldri helt inn. De blir for markante, for
tydelige. Akkurat som mannen mener hun tar for stor plass. Det kan rett og
slett ikke aksepteres.
- Gardinene kommer først til sin nytte når det blir brukt til liksvøpe.
2 kommentarer:
TAKK!
Dette er spennende novella, men det er litt komplisert for til å analysere med.
Legg inn en kommentar