I 1882 hadde det gått fire år
siden Amalie Müller flyttet fra sin første ektemann. Det skulle gå ytterligere
to år før hun giftet seg på nytt og ble hetende det vi ettertiden kjenner henne
best som. Amalie Skram.
Ikke for det. Ikke som sin
manns kone, men som forfatteren, mennesket og samfunnsdebattanten. Slik hun
også var i 1882, da hun endelig lykkes i å få sin første skjønnlitterære tekst
på trykk. Etter en rekke anmeldelser, artikler og debattinnlegg, valgte den
radikale avisen Nyt Tidsskrift å publisere hennes novelle Madam Høiers
leiefolk.
Amalie Skram, omtrent anno 1890. |
Madam Høiers leiefolk, av
Amalie Skram
Naturalisme. Novelle. Publisert
første gang i Nyt Tidsskrift, 1882.
Tro mot novellekunstens krav,
følger vi et fåtalls personer i løpet av kort tid og innenfor et snaut
geografisk område. Følgelig er også historien kort, med et ytterst mettet
stemningsbilde.
Madam Høier er nådeløs mot
sine leietagere. De skal ut, ut øyeblikkelig. Hun er hard, usympatisk og
urokkelig. Den nybakte moren har et barn i hver arm og ber for hennes, hele
familiens liv. De skal skaffe penger, sier hun, det ordner seg sikkert. Barna kan
jo tigge. Ja, her forleden lykkes noen av barna å finne skillinger ute på
gata. Moren ber og ber, snøvler og ber enda mer. Ved siden av sitter mannen,
halvt oppslukt av flaska, resten forbitret over å bli forstyrret.
Men ingenting hjelper.
Familien blir kastet ut av huset. Tvillingene skriker. Hele tiden og
uavlatelig. Moren er av tretthet og motløshet ikke i stand til å tenke
rasjonelt. For å få de ørsmå barna til å tie, gir hun dem brennevin. Fra hennes
munn til deres munn. Små, edle dråper, som raskt gir både barna og henne selv
sårt tiltrengt søvn.
Moren faller i søvn, og når
hun våkner etter en lang og god hvile, føler hun seg velsignet. Brått titter
hun bort på sine døde barn.
Stein døde barn.
Det er vondt og fælt.
Regelrett ubehagelig, nesten kvalmende å lese. Du føler en nag og en motvilje
mot personene i historien, og selv om du til en viss grad forstår deres
handlinger, kan du ikke under noen omstendighet godta hva de gjør.
Heller ikke den stakkars
moren. Den lutfattige, desperate, utslitte moren som har flere barn enn hun kan
telle og en mann som har kun et mål i livet, å drukne sine sorger. Hun strider
fullstendig mot alle våre illusjoner om en oppofrende, kjærlig, omsorgsfull mor.
Det hjelper ikke at forfatteren forteller om morens ønske om at barna skal ha
det godt. Moren er for nedkjørt til å tenke på andre utveier enn å la barna
unnslippe dette livet ved å la de dø. Og likevel ønsker hun ikke å drepe sine
tvillinger. Det eneste hun ville var å få de til å tie stille. Gi henne litt
fred. En rolig, velsignet stund med hvile, slik at hun kunne hente seg litt inn
igjen.
Og når du forventer at hun
skal reagere med fortvilelse over sine døde barn, at hun kanskje selv skal gå i
døden av ren sorg, vender vi oss igjen i motvilje og fortørnelse. Akkurat i det
vi mobiliserer frem forståelse og sympati. Akkurat da. Akkurat da gleder hun
seg over å sone for sine forbrytelser i et tukthus. – Så får hun så omsider tak
over hodet.
Det er skittent, ubekvemt og
ubehagelig. Du ønsker å føle sympati mot den fattige, men forfatteren gjør sitt
ytterste for å spille på samvittigheten til leseren. Kulissene og morens
oppførsel gjør det umulig. Skrams bevisste bruk av sosiolekter gjør skillet mellom
dagslys og ulmende mørke ytterligere forsterket. Madammen med sitt dannede
sprog, leietageren med sitt slurvete, breie språk. De to, hele situasjonen,
fremstilles som ytterst karikerte og alt settes på fingerspissene.
Det er ubarmhjertelig, dypt
problematisk og ytterst tankevekkende. Du kan ikke godta deres handlinger, men
du kan forstå hvorfor de handlet som de gjorde.
Akkurat som leserne,
samfunnsborgerne, forstod handlingene den gang i 1890. De trengte bare stemmer
som vekket opp deres innsikt og engasjement. Få de til å se. Forstå. Gjøre noe. Akkurat som Amalie Skram selv den gang
gjorde.
Kilde: Lydbok. Lastet ned fra Storytel.no
Les også: Fortfatterportrett og mine omtaler av Amalie Skrams verker finnes på (denne samlesiden).
5 kommentarer:
Amalie Skram er i vinden for tida. Bra! Jeg skal også lese mer av henne i løpet av 2015, og denne blir nok en av dem.
Novellene er en fin inngangsport til hennes forfatterskap. Sterke og stappfulle av samfunnsengasjement.
Hurra for Amalie Skram-entusiasme!
Så spennende å lese det du skriver om denne boken. Jeg hadde satt den opp på listen min over hennes romaner som skal leses, men nå forsto jeg at det er en novelle.
Husker Gunnar Staalesen (som er en Amalie Skram kjenner av rang) fortalte at mye av handlingen er bygget på hennes egen opplevelse av at familien ble kastet ut fra husværet sitt i barndommen. Gleder meg til å lese den etter jeg har lest de andre novellene hennes :)
Akkurat denne har jeg ikke lest. Har vel mest lest hennes romaner. Denne virker jo helt grusom spør du meg, får helt ondt bare av å lese innlegget ditt, trenger ikke lese novella.;)
Tine: Har Den unge Amalie Skram stående ulest i bokhylla, det får bli neste prosjekt. Har forstått at hennes mor ikke var av de aller hjerteligste, men at hun hadde et varmt forhold til sin far. Likevel er hun hard mot mennene og forsøksvis forståelsesfull overfor urimelige kvinner. Åh, som jeg liker å lese om og av henne!
Anita: Jeg lyttet til lydbok, og dette forsterket kanskje det grusomme mer enn det skriftlige, men stemningen er like fullt så fortettet av elendighet, at det vanskelig lar seg gjøre å ikke berøres. Karens Jul gjorde dypt inntrykk i min pure ungdom, og tematisk er den nokså lik, men denne er enda mer... regelrett fæl.
Legg inn en kommentar