Det skulle Amalie Skram til for å venne meg av min
aversjon mot lydbøker. I 8-9 timer har jeg gått turer, ventet på tog og murt
meg inne i lunsjpausene for å lytte til Constances evige ferd blant sorger og
skuffelser.
Constance Ring, av Amalie Skram
Constance gifter seg med en 16 år eldre mann og er totalt
uforberedt på ekteskapets plikter. Så er også Constance svært ulykkelig, hun
som tidligere var livlig og munter. Hun lengter hjem til Molde, sine foreldre
og sin barndom. Mest av alt til uskyldens tid.
Likevel sier alle at hun skal være takknemlig for å være
hustru til en velholden mann som Ring. Han som kan fø henne, tilby henne en
velstående omgangskrets, de deiligste kjoler og alskens selskapeligheter.
Det hjelper ei. Constance orker knapt å være i samme rom
som sin mann. Hun holder avstand, er kold og trist. Omgivelsene bebreider henne
for et barnløst ekteskap, for at hun ikke er hengiven nok mot sin mann, men
flirter med andre menn i selskap. Selv moren, som i et forsøk på å få henne til
å ta seg sammen, tilbringer flere uker hos henne. Allerede første kveld minner
hun henne på de ekteskapelige plikter. Constance føler svik og skuffelse, det
er en «tomhet i hennes indre», men lover bot og bedring. Det er likevel kun
overfladisk. Akkurat som hennes muntre passiarer med andre menn i selskap.
”Den frie Kjærlighed er jo Tegnet paa den yderste Fordærvelse. Det vil bli Utugten sat i System, siger Sunde.” ”Siger han det?” Constance smilte mat. ”Da glemmer han vist, at Utugten allerede er sat i System, i offentlig System, og længe har været det.
Hennes omgjengelige vesen og ytre skjønnhet gjør henne
populær blant hans venner. Constance passer dog på å behandle alle likt, for å
ikke skape grobunn for rykter. Blant hennes beilere finner vi først og fremst
Rings unge slektning, Lorck. Også pianisten Meyer vekkes av interesse for Fru
Ring.
Ring selv fremstår selv i bokens begynnelse som lite
attraktiv og patetisk med sitt irriterende vesen. Han er drikkfeldig, streber
med sine forretninger, og virker ikke å kunne se alvorligheten av hennes
tristesse og behov for andres oppmerksomhet. Han drikker seg sanseløst beruset
mens han kritiserer henne for å ha «forsett henne på fløtefjeset der borte»,
men evner ikke å endre sin oppførsel til det bedre.
Hennes sprudlende vesen tiltrekker menn, og Lorck bedyrer
raskt sin kjærlighet. Constance forferdes når det kommer for en dag at denne
kjærligheten i fremste rekke er kroppslig betont. Hun kaster ham ut av sitt
hjem, men fornedres når Ring ikke forstår hennes motstand.
Koldheten blir total når Constance oppdager at han har et
forhold til tjenestepiken. Hun fortsetter likevel å leve med ham. Ekteskapet
går inn i den fullkomne krise når tjenestepiken omsider blir med barn, til
tross for Rings fornektelse av forholdet. Constance flytter til sin tante og
går til presten for å kreve skilsmisse. Hun argumenterer stolt og kraftig, så
selv presten ikke kan annet enn å gi henne aksept. Likevel fordømmer hennes
foreldre valget. Det blir en skandale, det er utenkelig. Hvorfor vil hun gi
sine foreldre en sådan sorg? Ring trygler henne og samfunnet stempler henne.
- Hun planlegger å gifte seg med Lorck, stakkars Ring.
Ja, slik må det være. Noe annet kan ikke være årsaken.
Constance kan ikke tenke på seg selv. Hun flytter derfor
tilbake til sin mann, under lovnad om kun praktiske årsaker. Det tar dog ikke
lang tid før Ring atter presser henne, hvorpå hun reagerer med depresjoner og
avmagring.
Senere dør han. Under en kraftig storm på havet forliser
hans kutter og han drukner. Det hele er kaldt og nøysomt beskrevet. Constance
straffer seg selv. Hun er oppgitt, motløs og isolerer seg fra omverdenen.
Oppgjøret etter hans plutselige død avslører at forretningene har gått i grus.
Hun overlates til fattigdom, og hun står overfor to valg. Et nytt ekteskap
eller selvmord.
Samme dag som hun beslutter å ta sitt eget liv, mottar
hun et frierbrev fra Lorck, som i alle disse år aldri har sluttet å elske
henne. Hun aksepterer og flytter med ham til Paris. Så slipper hun omsider alle
sine hemninger og opplever en brå og uventet forelskelse. Samtidig kommer Meyer
uanmeldt til byen. Meyer som selv er tindrende forelsket i Constance, dypt
fortvilet over at Lorck har kommet ham i forkjøpet. Constance er attpåtil
svanger.
Men lykken varer ikke lenge. Lorck blir syk. I hans
sykdomsperiode får hun vite at Lorck har skjult et barn, som nå er død. Atter
en skuffelse, atter en ny vemmelse. Så har heller ikke Lorck opptrådt hederlig.
Constance aborterer, blir kold og avvisende. Forelskelsen hun tillot seg dør
brått.
Mens hun trykker sannheten til sitt bryst, trøster hun seg
med Meyers vennskap. Han innrømmer raskt sin forelskelse, men hun holder stadig
avstand. Klinkende klar på at hun ikke under noen omstendighet akter å være
utro. Riktignok faller hun for ham, men hun gjør aldri noe usømmelig.
Tilbake i Kristiania overrasker hun sin mann mens han
undersøker en pasient. Mor til hans avdøde sønn. Han, som aldri ville gjøre noe
mot sin frue, er svak når hans tidligere elskerinne gir seg hen til ham. Sjalu
og med alle illusjoner brutt, sverger hun på den grusomste hevn. Hun akter å
innfri Meyers ønsker. Nå har hun umulig noe mer å tape.
Neste kveld kommer han på besøk til deres sommerhus.
Lorck er fremdeles i byen, uvitende om Meyers visitt. De tilbringer natten
sammen. Fru Lorck er sin mann utro. Når Meyer tar avskjed neste morgen, faller
et bilde ut av hans lomme. Det er Emma, sypiken Meyer i disse årene har hatt et
hemmelig forhold til. Verden går i knas. Så heller ikke ham… Hun bestemmer seg
for å avslutte sine sorger, sitt bedrøvelige liv der sorger og skuffelser har
etterfulgt hverandre.
Med minne om farens bebreidelser om hennes egoisme, tømmer
hun en flaske med morfin.
Constance Ring slutter aldri å ryste leseren, selv om
godt over hundre år er gått. Boken, som ble hennes romandebut, ble utgitt i
1885, betalt av forfatteren selv. Gyldendal nektet å innfri avtalen om trykking
da det særdeles provokative innholdet ble avslørt. Så vakte også romanen den
ytterste forfjamselse og harme i datidens samfunn.
Tenke seg til. Kritisere ekteskapets hellige institusjon, kirkens dobbelmoral, samfunnets urettferdige seksualmoral, fattigvesenet og snakke fromt om
feminisme og likestilling. Og attpåtil være kvinne!
Forkastelig, var det. Fullstendig forkastelig.
Så er det også interessant, rent språklig sett, å se
hvordan Amalie Skram har brukt den ytre skjønnhet som en skarp kontrast til det
indre. Det vakre ytre, de lekre klær, det mest forseggjorte interiør,
disharmonerer kraftig med hennes sinnstilstand. Videre er det spennende at
personene i boken eksempelvis diskuterer Gustave Flauberts Madame Bovary, et av
naturalismens aller største verker. Genren hvor Amalie Skram utpekte seg som
Norges aller fremste representant.
Amalie Skram vakte oppsikt også i 1882 da hun debuterte
med novellen Madame Høiers Leiefolk, med dens kritikk av samfunnets skille
mellom fattige og rike. Selv var hun nygift med Erik Skram, etter det havarerte
ekteskapet med skipsreder Müller. Som i hennes øvrige verker er det sterke
paralleller mellom Constance Ring og hennes eget liv. Amalie var selv purung da
hun hun giftet seg første gang, helt uten forutsetninger eller viten om hva
dette ville medbringe. Bitter og stridslysten, med et intenst ønske om å vekke
forståelsen om dobbelmoralen og urettferdigheten i samfunnet, skrev hun sine
bøker med en intensitet og modighet vi aldri kan glemme. Hun hadde jo opplevd
så mye selv, og gjorde det stadig. Amalie var bitter, sint, sjalu og krigersk.
Med god grunn.
For en stemme, for en djervhet, for en samfunnsstormer!
Constance Ring er både dypt kritisk og ytterst
handlingsmettet. Svikene står i kø, og til slutt blir det for mye for henne å
takle. Hun har seg selv å takke, hun forventet så meget bedre. Hennes egne
verdier blir knust av foreldre, så vel som ektefeller og fortrolige. Av kirke
og storsamfunn. Hun er blitt en byrde for seg selv. Hun har intet mer å kjempe
for, de andre skal ikke lenger måtte utstå å ha henne der.
For på Amalie Skrams tid skulle kvinner tie og tilgi.
Mannen var jo så svak, så lenket til sin kropps sterke lyster, han kunne jo
aldeles ikke noe for det. Elskerinner, overgrep og forlystelser.
Tilgi ham kvinne, han mener jo intet vondt med det. Nei,
det er din feil. Du har forsømmet dine plikter, du skulle vært mer kjærlig mot
ham, mer oppofrende. Det er din feil.
Takk, Amalie Skram. Takk for at du talte samfunnet midt imot.
Snakket der andre tiet. For du hadde helt rett. Det hele var ytterst
urettferdig.
Les også: Amalie Skrams forfatterskap og liv fascinerer
meg. Jeg har skrevet om henne i (denne artikkelen) hvor det også linkes til
mine omtaler av øvrige romaner og noveller.
8 kommentarer:
Jeg elsker Constance Ring! Hoho, sproget ja. Alt bliver jo så mye mere elegant. Og nei, jeg er og bliver ikke en robot.
Ikke ikke, Lena. Ei. Eiiiiiii. Og ja til hyppigere bruk av kold i det norske sprog. Selv anno 2015.
Roboten er ikke min feil. Jeg sverger!
Jeg ere så fornøyet bliven over at de har funnet behag i slike nymoderne tullball som lyd i ørene. Nå hører jeg Utvandrarna - fire bøker - ca 40 timer på gammelsvenk, jeg koser meg glugg!
Hva var det jeg skulle si igjen
, jo, det var det ja.
- er du sikker på at ikke alt er din skyld, Constance? - (hehe)
Urettferdig ja, men helt ærlig synes jeg hun var overdrevent kold mot Lorck, alle hans svik var i fortiden, og det var lite raust, Constance. Ja til kold. Kald er noe ganske annet. Ja også til Karl-Oskar, nå det var mann det. Man skjønner godt at det gikk som det måtte gå med Kristina.
Kort kommentar: Jeg <3 Amalie Skram og hennes bøker (og så er jeg betatt av din omtale)
Kort kommentar: Jeg <3 Amalie Skram og hennes bøker (og så er jeg betatt av din omtale)
Den fikk jeg lyst til å høre som lydbok. Denne gamle traveren har jeg lest før, men med lyd blir det noe annet.
Jeg har også prøvd meg på storytel og det funker bra!
Ha en fin kveld!
Solgunn: As we speak kjennes det som jeg har propper i ørene selv om jeg slettes ikke har det. Mon tro om mine gamle walkmanøretelefoner kan anvendes?
Utvandrerne! Moberg! Aj aj aj, mimrebonanza! Men atte gammelsvensk? Jeg som sliter meg ihjel av Enquist på skriftlig enquistsvensk!
Ingalill: Klart alt er Constances skyld. Hun er da en stor egoist! Menderne kan da umulig kunne innfri hennes forventninger, de er da bare mend.Sånn som Karl-Oscar, uten at jeg husker annet enn tittel på serie og navn på forfatter. Akk, enda et punkt på min liksom-liste.
Marianne: Ikke noe problem med korte kommentarer så lenge de kommer dobbelt opp :-D
Ingunn: 70-tallsinnleseren er strålende. Vi formelig hører både kaffedrikking og god gammeldags sideomvending. Også er hun akkurat like dannet, omstendelig og ærbødig som teksten krever. Under innlesingen av Professor Hiernimus derimot, har hun noe rusk i halsen. Akk.
Legg inn en kommentar