Historien om
møllersønnen Johannes og rikmannsdatteren Victoria er viden kjent gjennom
utallige referanser, filmatiseringer, dramaturgi og tvangslesing på skoler
rundt omkring i landet i alle de år. Johannes og Victoria elsker hverandre, men
samfunnet kan la de to elskede få hverandre. Det er vakker kjærlighet og
smertelig sorg.
Det er i alle
fall kortversjonen. Den lengre versjonen burde heller ikke komme som noen
overraskelse på leserne. Dersom du ikke ønsker å få hele handlingen servert på
et fat bør du la være å lese resten.
Victoria, av
Knut Hamsun
Første gang
utgitt i 1898.
Johannes var 14
og Victoria var bare 10 da de møttes første gang. Den kjærlighet som vektes i
så unge år fulgte dem til døden skilte dem. De er enda unge når de varme
følelser avsløres, og de to veksler mellom kjærlighetserklæringene i over ti
år. Frem og tilbake, varme og kulde. I sin ungdom redder Johannes en ung pike,
Camilla, som han senere lover seg bort til. Victoria på sin side er allerede
forlovet med løytnanten Otto. Ingen av de to av kjærlighet, de slutter aldri å
bedyre sin kjærlighet til hverandre. Et
giftemål med Otto vil redde familiens ære, dens rikdom og anseelse.
Slottsherren er slettes ikke like velholden som alle tror, ei heller møllerens
sønn. Johannes forlover seg med unge og sprudlende Camilla, både som en trøst i
livet og som i protest mot Victorias koldhet.
Johannes
lengter seg oppover i rangstigen. Så lykkes han også, han har ordene i sin
makt, og i roman etter roman skriver han om kjærligheten. Kjærligheten til
Victoria. Han blir en vel ansett forfatter og stiger i de sosiale gradene. Han
nærmer seg Victoria, samtidig som hennes egen status er på hell.
Kjærligheten er Guds første ord, den første tanke som seilte gjennem hans hjærne.Da han sa:Bliv lys! blev det kjærlighet.Og alt han hadde skapt var såre godt og han vilde intet ha ugjort igjen derav.Og kjærligheten blev verdens ophav og verdens hersker; men alle dens veier er fulde av blomster og blod, blomster og blod.
Men den
forsiktige lykken brister for de begge. Det var ikke ment å vare, ingen av
forholdene var bygget på kjærlighet. Camilla forelsker seg i en annen, og Otto
dør i en jaktulykke.
Hva nå da? Nå
kan de vel endelig få hverandre, de to. Johannes og Victoria.
Nei. Selv ikke
nå. Ottos død er den største tragedie for slottsherren. I desperasjon tar han
sitt eget liv og tar med seg slottet og alle dens eiendeler med seg. En
selvpåtent brann sletter alle spor.
Johannes er
forlatt av Camilla og atter fri til å elske sin store kjærlighet. Han reiser
hjem og blir fortalt at Victoria under et selskap falt og ble sengeliggende.
Selv var han invitert, og det fortelles at Victoria hadde spurt etter ham. Han
får hastverk, bare hun blir frisk kan de to være sammen igjen. Hans klassereise
har ført ham opp i samfunnsstigen, opp til henne nå som hun har mistet sin høye
status. I stedet for blir han møtt av et budskap.
Victoria er død
av tuberkulose, bare 23 år gammel. Det eneste hun etterlater seg er et brev til
Johannes, fylt av kjærlighetserklæringer.
Kjærlighetsforviklingene
skildres gjennom mindre enn 150 sider fordelt på tretten kapitler i kronologisk
rekkefølge. Et yndet omfang og en passende tematikk for enhver skoleelev som
blir pålagt klassisk lesing, altså.
Åh, jeg vet
ikke det.
Tidvis er det
en kamp å komme seg igjennom all koketteriet, alle de inderlige
kjærlighetserklæringene og filosoferingen rundt kjærlighetens mysterier og dens
uransakelige veier. Men man leser aldri en klassiker bare for underholdningens
skyld. Man leser for å forstå, lære og se de store sammenhengene. Forstå
hvorfor boken ble nettopp en klassiker.
Nu får jeg ikke se Dem mere, så jeg angrer nu på at jeg ikke fikk kastet meg ned for Dem og kysset Deres sko og jorden som De gikk på, og fikk vist Den hvor usigelig jeg har elsket Dem.
Så er det også
verdt tiden det tar å lese boken, innhente informasjon om bakgrunnen, om
forfatteren og om inspirasjonen den ga til andre forfattere.
Selv
protesterte Knut Hamsun mot den rådende realismen i litteraturen. Han ønsket å
tilby noe mer enn skitne smug og fattigfolks hang til å drukne sine sorger. Med nyromantikkens inntreden ble leserne
presentert for det indre sjeleliv, de store følelser, gjerne i skjønn forening
med de vakreste naturskildringer. Det viktigste var ikke de faktiske
hendelsene, men reisen romanskikkelsene la ut på i hjerte og sinn.
Så også i Hamsuns romaner. Naturskildringene er markante og
forsterker personenes indre sjeleliv. Særlig er elementer fra Nordland betydelige. – Selvfølgelig, alt i
nasjonalromantiske og poetiske ordelag.
La oss heller
ikke glemme alle bildene. Victoria som den opphøyde prinsessen, gudinnen, selve
reinkarnasjonen av poesi. Hennes gule kjole, det reneste solskinn, den ytterste
livsglede. Sammen med hyppige, rikholdige sitater fra Bibelen, forsterkes den
uovervinnelige kjærligheten desto mer, samlet til en uimotståelig kraft. Klart
det ikke kunne gå godt, Johannes.
Siden det meste
av handlingen foregår inne i hodene til hovedpersonene, og i dette tilfellet
Johannes, inkluderes også utdrag fra hans eget forfatterskap. Underveis i
beilingen til Victoria skriver han flere romaner, og de samme handlinger og
skikkelser i Johannes sine fortellinger, møter vi igjen i Hamsuns forfatterskap.
Et eksempel er Munken Vendt som vi møter også i Hamsuns drama med samme navn.
Et annet eksempel er Johannes sine romanskikkelser Didrik og Iselin, som vi
kjenner fra Hamsuns ikke ukjente roman Pan. Kanskje mest av alt er dette
eksempler på viktigheten av å lese klassikere ut i fra et større bilde.
Utdragene fra
hans romaner gjengis uten videre innledning eller forklaring, og kan virke
forvirrende, men fungerer godt som avbrekk og understreking av hva vår Johannes
opptas av. Mer selvforklarende er brevene og dialogene som synliggjør deres
indre følelsesliv ytterligere.
Skjønt det er
Johannes sine følelser vi blir kjent med. Victorias kjærlighetserklæringer
virker mer diffuse, konstruerte og nærmest som tomme ord. – Helt til slutten,
da romanen avsluttes med brevet hun har skrevet til sin elskede. Vi vet det,
det er oss blitt forklart, men det er først nå, nå som alt er over, at vi tror
på henne.
Mer enn en
kjærlighetshistorie er skildringen av drømmene og lengslene til Johannes. Hans
iver og innstendige ønske om å lykkes. Kjærligheten til uoppnåelige Victoria
blir for meg kun en kulisse, et redskap for å visualisere hans behov for å
bryte ut av samfunnets forutbestemte skjebne. Han kommer fra et fattigslig
hjem, men Johannes ønsker noe mer ut av livet. Og Hamsun lar han oppnå både inntekter
og en vellykket karriere, selv om tragedien samtidig inntrer.
Romantikk og
realisme i skjønn forening, altså.
Hamsun overforklarer
aldri forskjellen i status som grunn til at det aldri kan bli de to. Begge
bedyrer sin kjærlighet til hverandre, selv om begge vet at de aldri kan få
hverandre. Victoria og Johannes forklarer heller aldri hvorfor. Det sier seg
selv, det er underforstått, oppsagt og vedtatt i forfatterens samtid.
Slik var kjærligheten.Den kunde ruinere sin mand, gjenreise ham og brændemeærke ham igjen; den kunde elske mig idag, dig imorgen og ham imorgen nat, så ubestandig var den. Men den kunde også holde fast som et ubrytelig segl og blusse like uutslukelig til dødens stund, for så evig var den.
Vi møter altså
tindrende, trassig og vakker kjærlighet som allerede fra begynnelsen er dømt
til døden. Hun er rik, han er fattig. Samfunnet tillater ikke ekteskap hvor
klasseskillet er så stort. Tragedien i det hele er hans standhaftige forsøk på
å klatre oppover rangstigen. Han ønsker å «kjøpe en øy» og «vinne prinsessen».
Victoria er hans motivasjon, og han lykkes. Lykkes når det er for sent. Han
gjør det beste ut av situasjonen, forlover seg med hennes kopi, da hun allerede
er forlovet med en av hennes egen stand. Når hans forlovede dør, rykker hun
samtidig ned i rang. De er på samme rangstige, samme nivå, men nå er han bundet
til en annen.
Dette bringer
oss til fortellingens store spørsmål. Hvorfor bryter ikke Johannes med Camilla?
Hun er ung og vakker, omgjengelig og sprudlende, men vil aldri klare å tre ut
fra Victorias skygge. Likevel er det Camilla som forlater Johannes, til fordel
for en annen. Hun er forelsket og proklamere sin kjærlighet til en annen uten
samvittighetskvaler. En ren og skjær forelskelse, lik Johannes og Victoria, men
fritt for hinder og kval.
Johannes har
siden barnsben av hatt et mål, nærmest symbolisert ved hans Victoria. Han
lykkes i dette. Bruker sin kjærlighet, sin lengsel, til å forfatte romaner.
Alle hans romaner er til Victoria, om henne og til henne. Og Victoria leser
hver eneste bok.
Men altså, selv
nå, som Victoria har mistet sin rikdom og anseelse og Johannes har blitt
anerkjent og en relativt holden mann, gjør han noe med situasjonen. Han som har
vist hva han er i stand til, men benytter ikke muligheten når han er så nær
sitt mål.
Hvorfor?
Det virker å
være et skjebnebestemt tragedie, to elskede som ikke får hverandre. Men her er
det likevel en åpning for å bryte ut av skjebnens ubønnhørlige grep. Er det så
at Victoria for ham kun har vært et symbol for sin motivasjon for fremgang?
Eller er det for Johannes som for de fleste av oss, det man ikke får er mer
attraktivt enn det man allerede har? Mister målet sin verdi straks det er nådd?
Elsket Johannes tanken på Victoria mer enn Victoria selv?
– Og er det i
så fall korrekt å omtale Knut Hamsuns roman som en kjærlighetsfortelling?
6 kommentarer:
Ditt ellers vakre språk er en fornøyelse å lese når du har lest en bok fra 1800-tallet. Jeg frydes her jeg sitter og leser, og tenker at Victoria er en roman jeg muligens bare må lese. Takk for inspirasjon (og for at du rev meg vekk fra skolebøkene...) Ha en super onsdag Ellikken!
Jeg har ikke skrevet noe om boka, men skrev et innlegg på bloggen min om filmen 2.mars 2013.Har faktisk tittet litt på noen av Hamsuns romaner i det siste, men mest som en "repetisjon", uten å ha lest de i sin helhet. Las de fleste for mange år siden.
Denne leste jeg for mange år siden. Jeg har i tillegg lest Pan, Sult og Mysterier. Jeg likte Victoria og Mysterier passe godt, men har innsett i ettertid at jeg ikke liker så godt Hamsun. Jeg synes Pan var tung og Sult var et mas å komme seg gjennom. Jeg har likevel planer om å prøve meg på Markens Grøde igjen en eller annen gang (jeg begynte på den en gang i tiden..). Fantastiske omtaler altså! Nå er det snart særemnetid og jeg skal kjefte elevene huden full om jeg oppdager tyveri fra bloggen din - noe som er ganske sannsynlig!
Eg likte advarselen/rådet til skuleelven. For sjølvsagt - dette blogginnlegget kjem til å få mange googletreff i framtida.
Ellers: Las Victoria då eg var (for) ung. Eg avskydde boka då - og har aldri sidan lest Hamsun. Ein kan godt sei at tvangslesing i ung alder har skada meg.
Å jeg har elsket Hamsun sine bøker og leste alle og da var Pan min største favoritt!
Dette var før jeg begynte å blogge, så det er lite innlegg om Hamsun på min blogg. Sult og Mysterier og også flotte bøker.
Like også innlegget du hadde som advarsel til studenter. Jeg har opplevd at
OY! idag var den prøve! med opptil 400treff på en dag- en bok!
Derfor er det viktig å ikke skrive for mye om kompososjonen som de kan stjele og heller ikke om innholdet, alt må ikke røpes.
Jeg jobber i vg skole og alle innleveringer skjer jo gjennom en portal og vi bruker plagiatkontrollen. Den kan ofte være på 95-98%,så da blir det ikke kar. ut av den innlev.
Ha en fin dag!
Å hei! Leste innlegget ditt på mobil før i dag, og så husket jeg nå at jeg skulle gi deg linken til innlegget jeg skrev om filmen, litt om boka, og om Hamsuns bosted på Valdres- : http://artemisiasverden.blogspot.no/2013/03/victoria-filmen-og-litt-om-hamsun-i.html#more
Jeg var forøvrig på Hamsunmuseet på Hamarøy i fjor høst, et sted som også anbefales på det varmeste.. Og så har han statue av seg i Lom, der bodde familien hans også..har vel bilder av disse stedene et sted, men tror ikke jeg har blogget om det.. Jeg bestemte meg for i fjor å lese mer av Hamsun, av det jeg ikke har lest av ham..først og fremst, men kanskje også noe jeg har lest.. Når jeg kommer så langt...
Legg inn en kommentar