Jeg leser
uhyre sjelden lyrikk. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg vet jeg ønsker å
lese oftere.
Det er lite, om
noe, som er mer givende enn å dykke ned i ord, setninger, beretninger som ved
første øyekast, første lesing, ikke umiddelbart gir noen mening.
Likevel leser
jeg lyrikk sjeldnere enn jeg skulle ønske. Kanskje det er for krevende. Kanskje
har jeg for dårlig tid.
For jeg kunne ha
lagt fra meg boken. Skummet meg gjennom den på en halvtime.
Mingvasevann, av
Cecilie Cottis Østreng
Lyrikk. Utgitt
i 2015.
I stedet for er
det ett eller annet som pirrer nysgjerrigheten min. Dette udefinerbare noe jeg
fanger opp som får meg til å ønske å grave litt dypere. Finne meningen. Kjenne
etter med kropp og sjel. Ønske. Lengte. Kjenne på behovet etter noe mer.
Noe mer enn å
bare lese historien. Bruke tid på å lete etter budskapet. Søke etter hva
forfatteren, lyrikeren, ønsker å fortelle. Men også, kanskje mest av alt, finne
ut av hva ordene, setningene, beretningen forteller meg. Hva jeg ser. Hva jeg
leser. Hva fortellingen gir meg.
Akkurat meg.
Ikke forfatteren. Ikke deg. Ikke hvem som helst andre. Bare meg. Leseren.
Lyrikksamlingen
Mingvasevann har akkurat denne virkningen på meg.
Vi følger en
jente, en kvinne, fra barn til voksen. Eller kanskje er det to. Som i mor og
datter. Eller en datter som selv blir mor. Leseren tolker selv. - Selv har jeg
ikke helt bestemt meg.
Historien deles
inn i sju aldersbolker, fra fem til førtifem, som hjelper oss på veien til
tolkningens forståelse. Hver alder har sine skjellsettende minner, erfaringer
og behov. Hver alder har sin forvirring, famling og savn.
Diktene
varierer i lengde, språk, intensitet og tydelighet. Jeg har ikke gode nok
begrep til å analysere teksten og tekstoppbyggingen. Jeg er ikke øvet nok. Har
ikke lest nok. Kan ikke teorien. – Men jeg kan lære. Jeg kan lese, se og gjøre
meg egne tanker og kanskje ombestemme meg. Se det annerledes neste gang. Og
gangen etter det igjen. Og etter det. Stadig oppdage noe nytt. Se sammenhenger,
kontraster og kurver jeg ikke tidligere har sett.
Min
Mingvasevann handler om nærhet og avstand.
Om fødsel og
død. Om tosomhet og ensomhet. Om sjelelige behov som forsøkes dekket gjennom
kroppslig nærhet. Ømhet og tvang. Overgrep som aldri kan vaskes vekk, ei eller
viskes bort. Overgrep fra andre og overgrep mot deg selv. Psykisk eller fysisk.
Eller å forbli i forhold som bare gjør deg vondt. Forhold hvor den andre parten
lider. Kanskje til og med dere begge. Og likevel. Denne redselen for å bli
alene gjør deg påtrengende og brutal. Du sprenger grenser du selv satte opp den
gang noen kom utenifra.
Din
Mingvasevann er kanskje noe annet.
Jeg har lest
boken, men er likevel ikke ferdig med den. Jeg vil lese Mingvasevann på nytt.
Kanskje tolker jeg den annerledes enn første gang. Kanskje en gjenlesing gir
meg en helt annen fortelling.
Kanskje en
gjenlesing vil gi meg en forståelse av at historien i seg selv likevel ikke er
så god som jeg først trodde. Det gjør ikke så mye. Verdien av det litt
uforståelige, usammenhengende, grublende vil alltid være større enn selve
boken. Det er mer enn godt nok i seg selv. Jeg tror det.
Det føles slik.
Kilde:
Leseeksemplar mottatt av forlaget. Tilsendt uoppfordret. Jeg ville trolig ikke
bedt om den selv, men skjebnen ville at jeg skulle falle for fristelsen. Det er
jeg glad for.
2 kommentarer:
Igjen sitter jeg her og lærer, suger til meg det du sier om boken, for om mulig forstå mer av hva det er jeg går glipp av. Takk for inspirasjon, jeg skal ta frem boken igjen, og med dine reflekterte tanker om den, lese den på nytt.
For en fin omtale av denne diktsamlingen, Eli! Jeg også hadde flere "versjoner" underveis om dette kunne handle om en kvinne eller rett og slett om mor og datter slik som du. Jeg skal også lese boken om igjen men ikke riktig ennå siden jeg leste den to ganger før jeg skrev omtale. Veldig fascinerende å lese slike bøker av og til, og undre seg for hvordan man leser det som står skrevet neste gang. Tusen takk for link :-)
Legg inn en kommentar