Sønn vil noe. Han vil forklare. Han vil protestere. Han
vil vekke opp. Vekke opp de som sover, og vekke opp dem som våker over de. Det
er noe galt i samfunnet. Menneskene, ofre og overgripere, må røskes opp fra
dvalen. Tvinges til å se tingene som de er. Slutte å beskytte seg mot seg selv.
Våke over dem som sover, av Sigbjørn Skåden
Roman. Utgitt i 2014.
30-årige Amund Andersen kjører fra hjembygda i Troms til
Kautokeino for å jobbe med et nytt kunstprosjekt. Han vet ikke helt hvordan,
men gjennom videokonstellasjoner ønsker han å si noe om den samiske kultur,
hvordan det ble forsøkt brutt ned og hvordan det nå. Det er for lengst
gjenreist, men likevel brytes det fortsatt ned. – Innenfra. Det uskyldige har blitt skyldig.
Han vet ikke helt hvordan, men han vet hvorfor. Og
akkurat hvorfor presenteres vi for allerede i starten. Det er bare ikke så
tydelig. Akkurat som den tapte uskyld ikke er så tydelig. Mest fordi den ikke
vil sees. Den skal helst ikke vises. Alle vet, men fasaden må bestå.
I begynnelsen er Oldemor og Oldefar. Bestefar og deretter
Mor. Etter hvert, og mest av alt, Sønn. Han skriver det slik. Titler med store
bokstaver. Helst aldri med navn. Et enkelt grep for at leseren skal følge
linjene, se koblingen og den store sammenhengen. Alle disse røttene som kryper
oppover og blir til Sønn. En ung mann med visjoner og vilje. En ung mann med
erfaring. En ung mann med historie.
Oldefar, Oldemor, Bestefar, Mor og Sønn. Enkelt og
selvforklarende, men samtidig så litterært ukonvensjonelt at leseren umiddelbart
fatter interesse.
Sønn vil noe. Han vil forklare. Han vil protestere. Han
vil vekke opp. Vekke opp de som sover, og vekke opp dem som våker over dem. For
noe er galt i samfunnet. Menneskene, ofre og overgripere, må røskes opp fra
dvalen. Tvinges til å se tingene som de er. Slutte å beskytte seg mot seg selv.
Og for å kunne forklare må man tegne opp de store
linjene. Se den samiske kulturen slik den en gang var. Se hvordan Oldemor og
Oldefar blir tvunget inn i et norsk tankesett. Være med når Bestefar sendes
avgårde til en norskspråklig skole. Være vitner til hvordan Bestefar reagerer
med sinne når hans kone snakker samisk til datteren, den nyfødte Mor.
Og igjen, lytte til Sønn når han forklarer hvorfor han
snakker så godt samisk. Hvordan Mor i hele oppveksten har snakket samisk til
ham. Se hans standhaftige idealistiske ønske om å bidra til gjenopprettelsen av
det samiske kultur og samfunn. Ønske om å bidra til stoltheten. Høre ham
konsekvent snakke på samisk.
For noe gikk galt den gangen man skulle tilpasse seg det
norske samfunnet, den norske kulturen, det norske språket. Noe galt utover det
opplagte. Noe gikk tapt. En uskyld.
Dere er et merkelig folk, det står jeg ved. Man kan blåse og prute og prøve å blåse huset deres ned. Men dere rører dere faen ikke. Huset raser rundt dere, men dere bøyer faen meg bare av. Og når stormen er forbi fortsetter dere som før. Jeg klarer ikke å bestemme meg for om det er beundringsverdig standhaftighet eller bare grenseløs trangsynthet.
I ytterste konsekvens: Overgrepssakene i Kautokeino på
80- og 90-tallet. Voksne menn og purunge piker. Godt organisert og allment
kjent, langt opp til kommunehuset. Likevel tok ingen affære. Amund kommer dit
nesten tjue år senere. Amund er kunstner, profilert og besitter en unik makt
til å vekke opp samfunnet.
Og hvem skal ta opp kampen? For ti-tjue år siden
invaderte journalister Kautokeino. Nå sitter en sveitsisk språkforsker på samme
hotell som Sønn og strever med å få menneskene til å åpne seg. Ingen ønsker å
gi seg helt til kjenne. De vil ikke forstyrres. Så hvem kan da ta opp kampen? - Sønn. Amund Andersen. En
av deres egne…? Og hvordan, til hvilken pris?
Oldemor var maktesløs. Mor krevde makt og fikk den.
Amund, Bestefars bror, protesterte men bukket under for presset. Amund, Sønn,
har makt men misbruker den.
Jeg ble engasjert. Nysgjerrigheten ble raskt og uventet
vekket. Engasjert, selv om jeg sliter med å forklare det. Tidvis var det hele kvalmende
ubehagelig. Forstyrrende, provoserende. Samtidig så stille og nøkternt. Nakent,
og likevel påtvunget påkledd. Slik som språket som fremstår som noe ujevnt,
selv om variasjonen har en funksjon. SMS-samtaler veksler med avsnitt med
drømmende, filosofiske passasjer med nærmest lyrisk klang. Hverdagslige,
tilsynelatende intetsigende handlingsforløp eller dialoger vekker deg med
plutselige drypp av interesse. Akkurat som de korte fortellingene om
hovedpersonens oldeforeldre og bestefar har en funksjon, selv om de i
begynnelsen forvirrer. Du venter mer, krever mer, helt til du innser at deres
historier bare fungerer som en bakgrunn. En liten, men likevel helt vesentlig
del av noe større. Noe du må gruble deg frem til.
Tematikken er utvilsomt spennende. Tilstrekkelig til de
helt store diskusjoner. Alle røttene som samles til et tre. Et tre med grener
som brer seg utover. Et overgrep mot et samfunn som selv blir overgriper. En
tilhørighet som vekker både stolthet og skam. Gjerne på en og samme tid.
Nylig ble det kjent at boken er nominert til (P2-lytternesromanpris). Kanskje høster vi også nok nominasjoner til å få Våke over dem som
sover inn på Bokbloggerprisens liste? Jeg håper det.
Kilde: Boken
er lånt på biblioteket. Jeg var så heldig å bli kjent med forfatteren da han
enda ikke var forfatter. Det er et helt ungdomsliv siden, så jeg tar sjansen på
å omtale hans bok uten å bli trakassert med inhabilitetsanklager. Regner dog
med han fremdeles er en knakende kul kar.
Også lest: Forfatteren
ga ut lyrikksamlingen Skuovvadeddjiid gonagas i 2004. Tre år senere ble den
gitt ut i norsk språkdrakt med tittelen Skomakernes konge. Jeg omtalte denne
boken i (dette innlegget).
6 kommentarer:
Å lese dine omtaler er som å lese en god roman. Jeg har lent meg tilbake og puster i magen. Om jeg vil lese boken er en annen sak, har lest noen bøker uten egennavn og der hvor du blir nysgjerrig ble jeg irritert. Det ser ut til at det er mer til boken enn dette, så jeg noterer villig vekk :) Knakanes kjekke karer vil vi jo ha flere av :)
Jaaaaaaaaaaa! Hvis folk ikke blir inspirert til å lese denne boka nå, så skjønner jeg ikke noe. Fantastisk innlegg om ei like fantastisk bok.
(Jeg er enda helt satt ut av kunstprosjektet.)
Denne boka har jeg sett på biblioteket og tenkt: Er dette noe for meg? Skal jeg lese den? Men nå fikk jeg veldig lyst til å lese den etter å ha lest dette. Så tusen takk for at jeg ble inspirert av deg :)
Tine: Takk for gode ord! Og ja, enig i det siste!
Monika: Det var en kommentar fra deg som gjorde det endelige utslaget. Har tenkt på å lese boken i en evighet, men fikk ikke ut finger'n før du Skåden-pushet bokfolket!
Elin: Så bra! Gleder meg til å høre hva DU syns! - Ellers, fin beliggenhet i bibliotekets hyller der den står side om side med Fru Skram :)
Nå har jeg hoppet rundt i kommentarfelt og klaget på at jeg ikke forstod kunstprosjeket. Jeg skjønner litt mer nå etter omtalen din - dvs jeg skjønner jo hvordan, og aner hvorfor - vekke om de i dvalen osv, burde nok visst mer, ok Kautokeinoovergrepene, undrer meg på om overgrep er en samisk greie, eller å overse overgrep? Det er jo litt rart. Og jeg tror problemet mitt ligger i at jeg ikke helt makter å fatte hvordan en problematisk integrering fører han til nevnte kunstprosjekt. Selv om målet bare er å vekke de sovende - og at det er maktmisbruk som du nevner.
Mens jeg leste omtalen din var alt innlysende, jeg forstod alt, helt til jeg tenkte tilbake på egen leseopplevelse og igjen begynte å undre. Den siste setning er jo forsåvidt betegnende - en hevngjerrig satan - men dog. dog. dog.
Det føles som om jeg mangler bakgrunnsinfo.
Legg inn en kommentar