23.4.10

Mitt favorittdikt

Jeg husker ikke lenger hvor jeg først fant det, eller hvilket stadie av livet jeg var i. Det jeg derimot husker er følelsen jeg umiddelbart fikk da jeg leste det. Det forsvant rett inn i hjerte og sinn.

Samuel Taylor Coleridge (1772-1834) var en engelsk poet og filosof som har fått uforskammet lite oppmerksomhet. Coleridge var en av grunnleggerne av den romantiske bevegelsen i England, sammen med blant annet William Wordsworth. Det antyder også hvilken betydning han har hatt for andre poeter i ettertid.

Hans diktning kjennetegnes av guddommelige, mektige, undrende og vakre drømmende dikt, samtidig som hans språk er enkelt og dagligdags.
Så er også mitt favorittdikt.


What if you slept

What if you slept
And what if
In your sleep
You dreamed
And what if
In your dream
You went to heaven
And there plucked a strange and beautiful flower
And what if
When you awoke
You had the flower in your hand
Ah, what then?


Minimalistisk elegant guddommelighet. En fin blanding mellom poesi og filosofi, helt etter mitt hjerte.

Så kan man diskutere da, hva diktet egentlig handler om. En imaginær drøm, filosofering rundt livet og døden, eller rett og slett om å tørre se lenger, dypere, kanskje en annen vei. Se muligheter, ikke begrensninger. Tørre å spørre, ikke bare få svar.

Håp og tro kan man finne overalt hele tiden. Det er ikke bundet av tid eller sted, alder eller situasjon. - La oss tørre å være åpne.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fantasktisk ! Forlokkende, enkelt og elegant, underfundig og vakkert. En herlig forfriskende tankevekker.

ChriStine