29.1.18

Folk jeg husker, av Joakim Kjørsvik

Tynn flis, tjukk innbinding, rosa omslag med et fotavtrykk og et temmelig brutalt-morsomt innhold. Forfatterens ide er nokså enkel, men med lesverdig resultat: Skriv x antall fortellinger om folk du har møtt. Om du leser boken uten å fnise en eneste gang, da er det noe galt med … vel, det er i alle fall ikke bokens skyld.


Folk jeg husker, av Joakim Kjørsvik
Norsk. Utgitt i 2017. Novellesamling.

Noen får mye spalteplass, andre bare noen få linjer. Enkelte er de reneste gjengangere, det være seg hovedpersoner i enkelte fortellinger eller bipersoner i andre. Det er Ole som er så stygg at han går under tilnavnet Pizza-Ole, det er Onde Ove, forklaring virker unødvendig, og det er Svenske-Laura som egentlig er dansk, men som påberoper seg å være uskyldig i hva som helst. Blant andre, men i hvert fall disse. Og mest av alt er det Hilde Renate, sentral i den mest minnerike fortellingen for min del. 

Forfatteren husker tilbake på sin oppvekst, året i militæret og ung voksentid. Reiser, ekskjærester, kollektivsamboere og tilfeldige på gata. Små og store begivenheter, ukjente og nære enkeltmennesker som på ett eller annet vis skaper minner og blir med videre i livet. Etter en viss snoking i SoMe forstår jeg at det langt ifra er kun fiksjon, virkelighetens persongalleri er mer enn nok, skjønt boken lider slettes ingen skade av overdrivelser og litt oppfinnsom magi som krydder til hverdagsfortellingene. 

Uforglemmelig, høyverdig litteratur kan han neppe beskyldes for å ha kreert, men det både lettlest og underholdende. Tidvis er det faktisk riktig morsomt, skjønt det av og til grenser til det ubehagelige. For bedre uttelling på terningen burde han kanskje droppet de korteste tekstene, skjønt, det er et poeng at det noen ganger er lite å skrive. Noen gjør, til tross for at det er vanskelig å sette fingeren på hva eller hvorfor, inntrykk. – Det være seg fortellinger eller mennesker man har møtt.

Folk jeg husker er med sine korte fortellinger og fnisehumor super som veskebok og fin også til høytlesning i mer sosiale settinger. Det beste er likevel at han evner å sette i gang tankekverna til leserne. Våre tavler er fulle av navn og hendelser, mennesker og erfaringer som gjør oss til de vi er. 

Morsom – og inspirerende.



Kilde: Leseeksemplar.

6 kommentarer:

Anita Ness sa...

Morsomme bøker er alltid fristende. Det er så mye tungt og leit i mange bøker.

Leste om denne i Bokmagasinet sist helg også, samt at noen bokbloggere leste den før jul.

Mulig at jeg tar den mad etter en tur på biblioteket, når jeg får lest unna en del av de i bunken min her..

(når kommer Kitty?)

ellikken sa...

Kitty kommer (tsk, tsk) 5. februar. And don't hold your breath, det er ikke så spennende :-)

Ser DENNE boken har fått VELDIG gode skussmål rundt omkring. Jeg er kanskje ikke like overbegeistret, men for all del, den er god. Tynn og god, fin å lese i innimellom slagene!

Tine sa...

Sto nettopp å stirret inn i ulesthyllen min, og så Kjørsvik ligge der, (sammen med Kitty faktisk..) Vel, humor (og erotikk) er ikke min(e) greier, og siden jeg leste Johan Harstads merkelige "roman" Ferskenen, i går, må jeg skynde meg tilbake til noe litt mer jordnært. Har siste del av Kristin L. igjen, så det blir nok for meg å bli gammel med Kristin Lavransdatter i kveld :)

Beathe sa...

Ja,dette var til tider en merkelig bok, så absurd at det ble morsomt og jeg vet ikke hva.Husker ikke om jeg likte den så veldig godt, den var for det meste rar. Hadde også håpet på Kitty siden du nærmest hadde lovet meg det, men ok. Jeg får vel vente til den 5 da..... Hmm....jeg er spent på om "Så faller jeg" blir jokeren i morgen, da håper ejg vi får samlesingen i august, I am ready.

Anita Ness sa...

Ok, da får jeg vente da...

På på Kitty, men også med Kjørsvik, tenker jeg..

Ellikken sa...

Tine: Ingenting slår Kristin Lavransdatter (vel, utenom at de to første slår den siste boken i trilogien), så særdeles godt valg!

Beathe: Haha, ser du har bursdag i dag, så vurderte å gi omtale til deg i gave, men det hadde vel vært tidenes mest cheesy presang ;-) I stedet håper jeg VÅR Joker-bok blir tidenes gave!

Anita: Heldigvis flyr tiden, utenom til avsløringen av Jokerbok. Der sneeeeeeeeeegler sekundene seg avgårde.