20.3.17

Samlesing til Bokbloggerprisen: Bøddel

I mars måned samleses sakprosaen Bøddel av Torgrim Sørnes. Den grundige beretningen om norsk bøddeltradisjon kan trygt sies å være blant de største overraskelsene på Bokbloggerprisens kortliste. De få som hadde lest boken innen nomineringsfristen, likte den åpenbart godt nok til å gi den høy prioritet.

Like stor begeistring har det dessverre ikke vært under samlesingen. Rapporter melder om tungt språk og kjedsommelig oppramsing av detaljer. Jo da, for all del, kanskje. - Men seriøst, boken er så mye mer enn det.

Det er på høy tid med litt fremsnakking.

Selv brukte jeg flere uker av leseåret 2016 på å komme meg igjennom boken. Den er ikke lettlest. Mengden informasjon er relativt tung å ta inn. Likevel var jeg aldri i tvil om at det var verdt kampen. Mitt innlegg kan leses ved å klikke på bildet:

 Ellikken anbefaler Bøddel
Bøddel, av Torgrim Sørnes
Mathias Fliegenring 1685-1729. Sakprosa. Norsk. Utgitt i 2016.


Folk fikk sitt hode avhugget for et vondt ord før i tiden. Sørnes har gjennom nitidig lesing av alskens dokumenter innhentet nok kunnskap til å fortelle oss hvilke folk, hvilke hoder og for hvilke hendelser. 

Og der hvor brutaliteten og urettferdigheten gjør lesingen for kvalmende, roer forfatteren det hele ned med befriende humor. Dette er ingen 250 siders beretning om traumatiserte unge kvinner som etter voldtekt ikke ser annen løsning enn å sette ut sitt barn i skogen og deretter straffes med døden. Eller, det er en del av beretningen. En del av det grusomme, vonde, det vi ikke helt klarer å fatte. For det er så mye mer. Det er først og fremst historien om bøddelen, det mest forhatte embete noen kunne takke ja til. Skjønt, yrket var så til de grader sett ned på, at det gikk i arv. 

Konge og bøddel. Fra far til sønn.

Bøddelen pisket og kjeppjagde, puttet hoder i løkker eller hugget de løs fra kroppen. En av disse het Mathias Fliegenring. Og innimellom all drepingen etter kongens befaling, skrev han til øvrigheten. Brev etter brev etter brev. Lønnen var for lav. Ungestokken ble større. Huset råtnet opp. Han som selv hugget av hoder lot fortvilelsen gå ham til hodet. 


Schvopp, schvopp!


Slik kan det gå, slik gikk det. Leseren blir litt klokere, litt mer belært. For hvor ofte har du vel muligheten til å lese om nettopp denne delen av norgeshistorien?

Og om dette ikke er grunner nok til å lese, prøv deg selv på litt forskning. En lengre (diskusjonstråd på Arkviverket) gir formodentlig inspirasjon til å søke videre. Klikk deg inn på lenkene og forstå hvor mye tid og krefter det har tatt for forfatteren å finne mening i alle kildene. Inne på Geni finner du både (han og hans slektninger), administrert av en av hans trolige etterkommere. Vil du lete frem andre bøddelskjebner kan du bruke (denne siden) som utgangspunkt.

Bøddel av Torgrim Sørnes er mer enn ren underholdning. Ta deg tid. Det er norgeshistorie.

4 kommentarer:

aariho sa...

Enig med deg! Det var derfor jeg nominerte denne boka til bbprisen.

annkolaas sa...

Schvopp, schvopp! Haha! Grufullt! Men må bare le litt. Jeg hører hva du sier, men veit av erfaring at jeg dessverre er den som ofte gir opp når bøkene blir for kjedelige. Så jeg tror nok jeg styrer unna denne. Du får heller gi meg en grundig innføring i handlingen en gang vi (forhåpentligvis) møtes igjen.

Ellikken sa...

aariho: Jeg gjorde faktisk ikke det, men ble veldig glad - og overrasket - da jeg så den hadde nådd opp, først til langlisten, deretter kortlisten. Det er litt av et arbeide han har utført, vel fortjent. - Men jeg leser flest i åpen klasse, derav knallhard konkurranse ... :)

annkolaas: Mye blod og gørr, brusk og bein, klart det lager schvoppelyder :D Grundig innføring? Jeg, med min teflonhjerne? Ææææh. Men ja, håper å se deg igjen! I september? :)

annkolaas sa...

Helt klart i september, dersom det ikke kommer noe i veien da. Tradisjonen tro blir alle mine venninners bursdagsfeiringer, jobbturer, weekendturer og alskens annet kalas lagt til ene og samme helgen I ÅRET! Men jeg har ikke hørt noe enda...