Helt siden Skråninga har jeg fangirla Carl Frode Tiller, noesom er greit dokumentert her på Ellikkens bokhylle. På tampen av fjoråret ble hans ente bok lansert på bokmarkedet, og da forfatteren lokket med signerte bøker, bestilte jeg selvsagt en eksklusiv utgave til meg selv.
Det er for en grunn, bare så det er sagt. Han skriver usedvanlig
godt om menneskers psyke og relasjoner. Så også denne gang.
I min omtale av Begynnelser fra 2017, skrev jeg:
Nok en gang demonstrerer Carl Frode Tiller sin magiske evne til å avsløre menneskets psyke og de haltende relasjoner vi gjør oss avhengige av. Relasjoner som halter avgårde, valg man kunne gjort annerledes, reaksjoner som kommer feil ut. Det beste er likevel det nesten ubehagelige trivielle, det nakne, ved det hele. Du nærmest skammer deg. - For de meningsløse dialogene, de nedrige tankene, misunnelsen, hevngjerrigheten, de er altfor gjenkjennelige.
Slik er det også i Flukt, men i denne romanen har han evnet
å fornye seg, tilføre enda en dimensjon. - Bokstavelig talt.
Vi møter det separerte ekteparet Elisabeth og Zacharias, som
hver for seg og i beklemt tosomhet sørger over tapet av deres felles sønn,
Johannes. De som kjenner bibelhistorien, gjenkjenner navnene som er synonymt
med Johannes Døperen og hans foreldre. Med det åpner det for ytterligere
tolkninger.
… Som om det ikke er nok å ta av.
Tidsrommet er begrenset, men minnene utvider
handlingsrommet. Alt flyter, skifter og glir inn i hverandre, både når det
gjelder situasjoner, samtaler, personer, minner og - det mest spennende av alt
- dimensjoner. Ikke bare forflyttes leseren i tid og rom i setning etter
setning, men også midt i en setning. Bitter krangling går over i vakker musikk.
Klampring på tastaturet går over til lyden av en hund som går over gulvet. Røde
juleduker glir over til rødvin, som igjen manifesterer seg til blod, bare for å
ende opp som dryppende tårer.
- Akkurat som sorgen over sønnen flyter over til at han
viser seg for sine foreldre.
Fortellerteknikken er krevende og tvinger deg til å lese
boken tilnærmet uavbrutt. Slik forsterkes også forfatterens hypnotiske grep. I
stedet for å bli kjent med personene, blir vi kjent med deres følelser. Vi
sørger og savner, bebreider og irriterer.
Følgelig ville ikke dette fungert uten en troverdig
tilnærming til sorg. Tiller formidler på ypperlig vis det komplekse i
sorgprosessen, først og fremst denne tilstanden hvor man aldri helt er med,
aldri er helt til stede. Mennesker i sorg makter ikke delta som normalt, ikke i
hendelser, ikke i samtaler. Og samtidig som man er i sin sorg, vil man likevel
ha en tomhetsfølelse som overskygger alt. Man blir en skygge av seg selv, og i
samme stund så alt, alt for mye. Sorgprosessen og alle dets stadier vil påvirke
relasjoner til andre, ikke minst til sine nærmeste. Vi sørger forskjellig, slik
som Elisabeth og Zacharias. Det fins ingen fasit, kanskje heller ingen
forståelse. Bebreidelsene, både de utalte og uttalte, bevisste og ubevisste,
tar stor plass. Hvem kan vel bestemme hva som er tilstrekkelig sorg, når man
kan smile og le, hvor mange tårer som skal felles, eller hvordan man best kan
flykte fra tomheten?
Akkurat som sorg kan frastøte, rive i stykker og drive
mennesker fra hverandre, og samtidig eller andre ganger forene, og føre folk
sammen.
Som en rød tråd i romanen finner vi Johannes, den unge
gutten som ikke lenger lever. Kun minnene lever videre. Det som en gang var.
Eller lever han videre i en annen dimensjon? Kanskje er det slik, eller kanskje
er hans fremtoning, hans stemme, bare et resultat av de sørgende foreldres
sterke savn og søken etter sannhet. Eller kanskje åpner denne sorgen portalen
til noe mer, dette spirituelle. Eller er det bare konsentrasjonsvansker,
rusmidler og søvnmangler som gjør oss forvirrede?
Om jeg skulle finne den minste lille kime til svakhet i
Flukt, må det være beretningen om Johannes sin kamp for å være seg selv. Hans
hemmelighet er så gripende og sterk i seg selv, at det kan ta mer fokus enn
nødvendig.
Samtidig understreker hans identitetsproblemer betydningen
av bokens tittel. De sørgende var før katastrofen ikke nok til stede i nuet.
Ikke med hverandre, og ikke med gutten. Problemer ble aldri tatt tak i. Foreldrene
flyktet fra seg selv og hverandre.
- Og det er en eneste stor sorg i seg selv.
4 kommentarer:
Hei Ellikken, kjekt å se deg :)
Du skriver gå godt om boken at jeg igjen ramler inn i tenkeboksen. Har lest flere omtaler av den, og vet at boken er veldig god, men jeg er en dårlig detektiv, for jeg finner ikke ut av hvorfor jeg ikke setter i gang med den.
Riktig god helg til deg!
Tiiiiiiine! :)
Det er fælt å si det, men jeg er neimenn ikke så sikker på om dette er en bok for deg. Prove me wrong!
Skal definitivt leses. Litt glemt fra min side, men jeg digger Tiller. Som deg :)
Kjekt å "se deg her". Jeg er sjelden på blogg akkurat nå, men leser minst like mye. Heldigvis ikke tørke i alle kanaler. Ha en fiin helg, Elli.
Har lest og likt Skråninga og har Flukt i lesebunken. Han gjorde at jeg ble kvitt nynorsk skrekken. =)
Legg inn en kommentar