22.4.12

Lopper i blodet



Beklager klein overskrift, men jeg har vært på såpass mange loppemarkeder i løpet av min bokblogg-æra at jeg har sluppet opp for fengende overskrifter. Loppis i Askerhallen i helgen, og undertegnede gamblet med søndagsbesøk i håp om posesalg.

Jaggu meg var det posesalg, til tross for at jeg ankom herligheten et kvarter før åpningstid. Her havnet jeg raskt stadig lenger bak i køen, men når dørene endelig ble åpnet forsvant de gærne hordene inn til alskens møblement og skrøpelig skiutstyr. Jeg besteg tribunene mens jeg stadig oiet, peste og akket meg. Ikke noe system i eskene ga meg mulighet til å lete meg frem til giver med tilnærmet lik boksmak, og vips fant jeg både det ene og det andre. Vel, la oss skru tiden noen minutter tilbake:


Jenta: Vi har posesalg og for femti kroner kan du fylle posen med så mange bøker det er plass til.»
Jeg: «Åh! Betaler man på forhånd?»
Jenta: «Ja, men finner du ikke noe får du selvsagt pengene tilbake.»
Jeg: «Hahahahaha!!! Du kjenner meg nok ikke særlig godt, jenta mi! Jeg skal vise deg åssen man hamstrer på posesalg, ja! MOHAHAHAHAH!!!»

Vel, det siste sa jeg inni meg. Det som faktisk kom ut av munnen min var for å være ærlig: «Åkej!»

Posen holdt på å revne, men dette fikk jeg altså plass til:


Brooklynsk dårskap, av Paul Auster
Jeg elsker Paul Auster, til tross for at jeg enda ikke har skjønt hvordan jeg skal uttale etternavnet hans.
Carambole, av Håkan Nesser
Jeg elsker Håkan Nesser nesten like høyt. Hans etternavn har jeg derimot ingen ringeste problem med å uttale. Jeg har ikke lest Van Veeteren-bøkene hans før, og dette er den fjerde i rekken (trur eg), noe som gir meg en glimrende mulighet til å hamstre på loppemarkeder også i fremtiden.
Døden i Venedig, av Thomas Mann
Denne boken er ikke bladd i en gang. Makan! Spesielt pent illustrert.
En pingles dagbok, av Jeff Kinney
Guttungens varp. Pingledagbøkene er knakende morsomme!
Luxor-mysteriet, av Bjørn Sortland
Guttungens varp igjen.
Magi i praksis, av Alice Hoffman
Jeg leste noen av bøkene hennes i mine yngre dager, og har – påvirket av Ingalill – hamstret Hoffman-bøker på alle loppiser jeg har frekventert. Jeg tror jeg har kommet opp i sju bøker av henne nå, så det er kanskje på tide å lese de også.
Mors bok, av Margaret Skjelbred
Alle bør lese hennes bøker.
Noen vet, av Trude Teige
Krim må man ha, og jeg er litt nysgjerrig på om hvorvidt hun skriver godt eller ei. Jeg har troa!
Orlando, av Virginia Woolf
Denne skal stå pent og pyntelig ved siden av Til fyret.
På vegne av venner, av Kristopher Schau
Denne har jeg lest, lånt fra biblioteket. Ville likevel ha den i bokhylla mi hjemme til odel og eie, og den tar jo knapt nok opp noe plass, flis som den er.
Reven var alt den gang jeger, av Herta Müller
Jeg betviler sterkt at jeg noen sinne kommer til å lese denne, men tanken er god.
Storm i juni, av Irene Nemirovsky
Herligheten så glad jeg ble da jeg fant denne! Storm i juni har jeg lett etter ever since jeg oppdaget Nemirovsky for første gang. Jeg har bare ikke vært så ivrig etter å bruke 300+ kroner på den. Utgaven er ikke lest, synd for opprinnelig eier, superflott for meg.
Til den nye tid, tekster og dikt av Ellisif Wessel
Funnet av denne boken utløste det største ÅÅÅÅH-et. Etter å ha lest Himmelstormeren, biografiromanen om Ellisif Wessel, var det lykke på jord å putte hennes samling av tekster og dikt i posen.
Til jeg finner deg, av John Irving
Som alle digre bøker på loppemarked er selvsagt heller ikke denne lest i. Type julegave, antar jeg. Irving-bøkene truer med å knuse bokhylla mi, men jeg vil så inderlig gjerne ha alle sammen. Sirkusbarn, derimot, finner jeg aldri noe sted.
Ut og stjæle hester, av Per Petterson
Lest og elsket, skulle bare mangle om jeg ikke skulle ha den i bokhylla mi i all evighet. Ingen pen utgave, men den duger til jeg kommer over noe bedre.

Ukjent: «Mange bøker her, gitt!»
Jeg: «Eh-he… Ja…»
Ukjent: «Ja, noe spesielt du er ute etter, eller? Eller ser du deg bare omkring?»
Jeg: «Eh. Vel, jeg prøver å se etter bøker av Sigrid Undset, egentlig…» 

Dronninga av smalltalk glimet altså til med uhemmet løgn. Men neida. Joda. Jeg er strålende fornøyd med fangsten. Enn så lenge ligger bøkene på spisebordet. – Jeg har et plassproblem.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Storm i juni er et must! Heldige deg som kom over Wessel, det er slike kupp som gjør det verd å dra på loppis:-)

Solgunn sa...

Masse fine bøker, men bibliotekar er du ikke! De fleste av oss (tror jeg) gir bøker til loppisene og kjøper lite hjem til seg selv. Jeg har ikke kjøpt bøker på loppemarked på åresvis, har nok med å få skyflet ut døra de jeg får fra forlag og andre.....Jeg har jo ikke plass! Roper jeg ut, litt frustrert kjenner jeg, for det hadde jo vært fint med tusenvis av bøker hjemme....

Haruhi sa...

Jeg har ALDRI vært på loppis jeg. Så var det sagt.

(Blir helt grønn av misunnelse kjenner jeg, og velger derfor å fokusere på noe du ikke fant - i stedet for den faktiske fangsten).

Kremt. Jeg vet at Sirkusbarn står ulest (bursdagsgave, type mislykket) i minst en bokhylle i Norges land, så fortvil ikke, men dra i stedet på loppiser i Sandefjordområdet.

Askeladden sa...

Du skulle ha vært på Freetex i Tromsø for der har de flere eksemplar av Sirkusbarnet. De hadde iallefall det. Har kjøpt meg Sirkusbarn der.

Anita sa...

Gled deg til å lese Storm i juni :-) Mange andre bra bøker fant du også, ser jeg!

Bokelskerinnen sa...

Det hadde vært farlig for bokhyllene mine om jeg kom meg på loppemarked, ser jeg. Samtidig kan man finne mange skjulte skatter der. "Storm i Juni" er en utrolig fin bok. Den kan du glede deg til.

Ingalill. sa...

Skulle kommentere her igår men måtte gråte over at jeg ikke har vært på loppis på evigheter, og at da det endelig var 2-dagers på Jessheim, hadde jeg ikke mulighet.
- tårene er nå tørket.

Fantastisk at du har hamstret Hoffman under inspirasjon. Gleder meg til du setter igang, helst med engang, da jeg har funnet ut at det yngre du er når du leser Alice, det større suksessrate.

- noe som minner meg på at jeg kjøpte den nyeste rundt jul, the dovekeeper, men puffet den nederst i bunken pga høy antatt dysterhetsfaktor - noe som kun er basert på coveret. Magi i Praksis derimot er festlig.

(jeg har forresten også loppishamstret over det siste årene, Nemirovskij(?), og har fremdeles ikke lest ei eneste)

ellikken sa...

Solgunn: Jammen, jeg forsøker å opparbeide mitt eget bibliotek, så da er jeg vel en slags bibliotekar? Og bibliotekarer gir bort bøker? Og da har jeg ikke nok bøker til å kalle meg bibliotekar? Akk. Det blir liksom feil uansett, dette.

Ingalill: Jammen, du har lært meg viktigheten av å lese bøker i kronologisk rekkefølge, så jeg må nok samle litt flere før jeg begynner å lese... ;)
Nemirovski i hus ulest? Makan! Les bøkene med en eneste gang! Gled deg! ! !

Sandefjord og Tromsø er lagt inn i reiseplanleggeren!

Marianne sa...

hehe.. jeg måtte le av innlegget ditt. Jeg skyr loppis'er, ikke fordi jeg ikke kjøper brukte bøker, men fordi hyllene mine trues med å sprenges. Har allerede alt for mye ulest, men klarer ikke la være å kjøpe nytt likevel. Og jeg klarer ihvertfall ikke kvitte meg med bøker! Bortsett fra dem vi ender opp med å ha to av da... :)

ellikken sa...

KindleJoy: Ah, kjent problem... Jeg har en lei tendens til å raske med meg Øst for Eden, helst bare den ene delen. Et juleoratorium er en annen gjenganger, men de er i det minste fine å gi bort som julehilsen.

Gråbekka`s Blogger sa...

Herlig innlegg, ble grønn av missunelse på noe av fangsten din:)
Virkelig gode scoop du har gjort deg:) Skjønner nå at loppis er farlige greier, hadde kommet hjem med en god bunke selv enda jeg ikke har plass, hehe:)

Ha en flott verdens bokdag:) Og kos deg masse med de flotte bøkene:)

Mari sa...

Så herlig å finne så mange godbiter! Vanlig loppemarked har jeg ikke besøkt på årevis, men nå fikk jeg fryktelig lyst til det.

Jeg var på bokloppis i går på det lokale biblioteket vårt. Kjøpte et lite lass med bøker for 5 kr stykket, det føles rett og slett nesten ut som om man stjeler. Spesielt syntes jeg det da jeg plukket med meg Jonathan Strange og herr Norrell av Susanna Clarke, en bok på 888 sider, nesten ulest for 5 kr?!

Jeg har fått litt bedre plass etter at vi flyttet sååhhh jeg kan handle inn litt mer bøker.

Jeg skulle ønske de kunne sortert litt bedre på sjanger på loppis... det hadde gjort ting så mye enklere for meg *lat* Vel, ihvertfall når jeg har med meg en super utålmodig 1-åring i vogn. Da er det ikke mulig å gjøre grundige dykk i pappeskene dessverre.