5.7.10

Søskensamspill

Min yngste bror og jeg lider av samme skjebne. Vi er født i juli måned.

Med andre ord: Vi var som regel velsignet med pent bursdagsvær (Løgn 1: Vi er vokst opp på Nordmøre. Det fins ikke pent sommervær der.), men det var aldri noen som kunne komme på bursdagsselskapene våre (Løgn 2: Det var alltids et søskenbarn eller to som ble tvingt på besøk rundt de aktuelle datoene) .

Nu vel, det har da blitt folk av oss også.

I helgen skulle vi feire bursdagene våre med stort sett alle som vi er vante til å feire bursdagene våre sammen med. Det betyr våre foreldre. Selv er jeg ikke vanskelig å finne gave til, for jeg ønsker meg stort sett bøker, bøker og atter bøker. Grunnet min boklidenskap er jeg også lidenskapelig opptatt av at mine nærmeste skal være like glade i bøker som det jeg er. Gleden var stor om ikke abnorm da min far for noen år siden oppdaget lydbøker og yngstebror slang seg på bølgen. De siste årene har jeg stort sett gitt lydbøker, men en bok er best mellom to permer, så i år ville jeg gi papirutgaven.

Fredag stod min samboer midt i bokhandelen og lot meg - over telefonen - velge bok til bror. Valget falt på Johan Theorins Skumringstimen. "Åååååh, den har jeg også lyst på!!!" passet jeg i tillegg på å opplyse om overfor Han-med-VISAkortet.

Jeg pakket boken inn i en pose (Han-med-VISAkortet husker aldri innpakningspapir) og klippet ut et bilde av Svenskekongen jeg fant i Se & Hør som jeg limte på kortet. Strålende fornøyd med både bokvalg og Knugen knipset på båtdekket lesende i en Theorin-bok, overrakte jeg gaven til min bror. Han takket pent.

Dagen etter var det my turn to glory. Jeg pakket opp gaven fra bror og hva overbarte seg? Skumringstimen.

Heh! Vel, jeg er riktig så fornøyd. Det skal ikke stå på det! Kanskje han attpåtil går inn på bloggen og kommenterer min fremtidlige bokanmeldelse av vår felles bok?

- Jeg sitter dog igjen med en viss frykt for at min samboer (Han-med-VISAkortet) også har en Skumringstime liggende til meg. I så fall tror jeg den blir gitt videre til eldstebror som har bursdag rett før jul. Våre foreldre timer forøvrig litt dårlig sånn sett.

Og! Og! Og! Så fikk jeg i tillegg Jeg vil synge deg stille sanger og Hundre års ensomhet! LYKKE!

9 kommentarer:

Anonym sa...

"Hjelp, har jeg glemt bursdagen din?!?!?", var det første jeg tenkte... Men så slo det meg at da måtte jeg jo ha glemt bursdagen til to av ungene mine også, og sååååå dårlig på bursdager er jeg da ikke!

Kanskje du kan være litt hjelpsom og nevne noen boktitler som fremdeles står på ønskelista? ;)

She: sa...

Jeg slenger meg litt på Maj her.. Har bursdagen din vært?? Den står i juli i boka mi.. men så har jo stangneslklanen en lang tradisjon i å ikke huske dette med bursdager.

ellikken sa...

The-he-he, Maj! Slapp nå av, jeg skal alltids minne deg på bursdagen til gutta dine. Jeg er strålende fornøyd med at jeg i alle fall _burde_ klare å huske bursdagen til noen av ungene til vennene mine (det var da en flott setning).

Hanne: 24 is da numba :)

Anonym sa...

*flirer* Gutta sitter i sofaen og lover at de skal hjelpe meg med å huske bursdagen din. Og så kan jeg hjelpe deg med å huske burdagen til eldstebroren din... ;)

ellikken sa...

*ler og ler*

Guri malla, den koblingen tenkte jeg ikke på! Genialt, rett og slett :-D

Antidamen sa...

Jeg er SÅ glad i Theorin, han har så vakkert språk og så originale vrier på ting! Min største bokforelskelse de siste årene.

ellikken sa...

Leser Theorin-boka nå, og den virker meget lovende. Han forteller godt, har gode beskrivelser, det flyter fint og jeg liker at han skifter fokus i tid (som i mange andre krimromaner). Venter på den store aha-følelsen, så er fremdeles litt avventende... Men jeg blir overhodet ikke overrasket om også jeg blir Theorin-fan :)

Han med VISA kortet. sa...

Rolig nå!! Pass deg eller så husker jeg ikke gaven neste gang. Og nei jeg har ingen Skumringstid liggende. Du får 47 ruller gavepapir!!!

Frøken Utakknemlig sa...

Vi trenger 47 ruller gavepapir mer enn jeg trenger en loete, åletrang-på-leggene-men-evig-stor-rundt-livet-bukse. No offence, men sånn er det bare ;)