9.7.18

En begivenhetsrik uke i Glenn Johansens liv, av Mari Kjos Hellum

Glenn Johansen er nyskilt og ikke bare singel. Han er rett og slett enslig, såpass ille er det. På jobben blir han forbigått og er kronisk grå mus på kontoret. Temmelig mislykket og verdiløs, altså, uten at han egentlig gråter av den grunn. Han ser bare ikke meningen med å puste, nok får være nok, han har forsøkt og ikke fått det til, så da får han ta konsekvensene av det. Glenn Johansen går til innkjøp av markedets beste tau og henger seg. 


En begivenhetsrik uke i Glenn Johansens liv, av Mari Kjos Hellum
Norsk. Utgitt i 2018. Lettlest og humremorsom subtil.

Vel, han forsøkte i alle fall så godt han kunne. Tauet holdt, men røret knakk. Så må han leve litt til likevel, da. Sånn kan det gå. 

Det skal en betraktelig dose intelligens og riktig god penn til for å lokke frem latteren når tematikken er selvmord. Men jeg lo. Jeg, av alle, humret meg gjennom hele boken. 

Tingen er. Han er ikke deprimert, ikke egentlig. Han har bare ikke stort som holder ham i live. Jobben gir ham ikke all verdens, og hans forsøk på å gjøre noe ekstra høster andre applaus for. Andre som i unge, kjekke, de med fremtiden foran seg. Riktignok har han en hobby, en lidenskap som opptar ham mer enn noe annet, men han er praktisk talt utlært og har ellers ingen å dele fasinasjonen med. 

Ja, utenom ei da. Men så viste det seg at hun egentlig bare ville vise ham huset sitt. Skjønner? Glenn Johansen skjønte det ikke. Så hva gjør man i skuffelsens hete? Henger seg? 

Det vurderes i alle fall. Han skal bare se ferdig en film først. Det gleder han seg til. Og slik går en ny dag over til en annen, og vår mann lever fremdeles. 

Livet er kanskje over, det er kanskje bare det eksistensielle som gjenstår, men Glenn har i det minste erfaring og viten om det. Det har ikke kollegaen som overtok etter ham, men hans tid kommer. Ungdommeligheten vil gå over, nye vil overta. Han som stjal Glenn Johansens prosjekter vil en dag føle seg overkjørt av yngre krefter. Det i seg selv er en glede, enn god nok grunn til å holde ut enda en dag. Faktisk en hel uke. - Og hvem vet, kanskje enda lenger? 

For hver dag som går vekkes han ut av din trøstesløse dvale. Naboer kommer til unnsetning, kolleger som beretter om ulykkelige ekteskap, nye filmer anskaffes, kanskje attpåtil en bok. Litt etter litt letter skydekket. 

Overraskende velskrevet og humoristisk roman som med glede kan slukes i løpet av en dag på solsenga. Samtidig intelligent nok til å ikke bli glemt med det første.




Kilde: Leseeksemplar.


7 kommentarer:

Tine sa...

Denne boken la jeg øverst i "låne vekk" haugen. At jeg skulle like en humoristisk bok om selvmord hadde jeg aldri trodd. Kjekt å se at også du har overkommet skrekken for humor-romaner og lest denne, av og til går det jo riktig så bra :)

ellikken sa...

Ja, nei denne gangen ble jeg litt imponert, faktisk! :) Rett og slett fornøyelig! Særlig *elsk* på episoden der kollegaen Randi (?) prøver seg uten hell.

Anita Ness sa...

Høres litt ut som Arr av den islandske forfatteren, eller En mann ved navn Ove.
Høres interessant ut:)

astridterese sa...

Jeg har også lagt denne boken litt tilside, men det høres ut som jeg kanskje burde lese den likevel. Jeg er ikke så glad i humoristiske bøker, men det er klart jeg har likt noen av dem. Hm, skal tenke på det :-)

Anita Ness sa...

ER dette en bok "alle " bare har fått? I tilfelle- tror jeg at jeg har ramlet ut av Tiden sin liste...

Unknown sa...

Anita: Hehe, det kan se sånn ut, ja :) Har ellers ikke lest Arr, men denne er enda mer nedroet, enda mer nøktern enn Ove-boken.

aariho sa...

La akkurat inn min omtale av boka i dag. Bra å kunne le og more seg over et så alvorlig tema. Gost skrevet.