28.3.17

Petanquefilmen Kjempen

Jeg er ingen filmanmelder, ei heller ingen dreven kinogjenger. Jeg er simpelthen en petanquespiller med egen bokblogg. Og, vel, har man en blogg kan man i prinsippet publisere det meste. - Jeg gjør et unntak fra min egen regel om å poste kun litteraturrelaterte innlegg, i håp om at filmen når et enda større norsk publikum.


For første gang i historien vises en petanquefilm på norske kinolerret. Den prisbelønnede svenske filmen Kjempen (originaltittel: Jätten) har fått gjennomgående svært gode kritikker og hadde norsk premiere fredag 24. mars. Selvfølgelig er det på sin plass med gode ord også på Petanque.no.

- Og de er det mange av, selv om denne skribenten er langt fra noen filmanmelder, kun en skarve petanqueentusiast.

____________________________________________

Originialtittel: Jätten | Manus og regi: Johannes Nyholm | Sjanger: Drama | 
Produksjonsår: 2016 | Lengde: 1 t 30 min | Aldersgrense: 9 år
____________________________________________

Ikke at det er noe negativt betont, selv om svært få av filmens petanquespillere nødvendigvis kan defineres som samfunnets vinnere på det sosiale plan. – Om det skulle være noe mål. Det fine med petanque er at det inkluderer alle. ALLE. Ung eller gammel, uansett motivasjon eller ferdigheter, funksjonsfrisk eller –hemmet. Dette tydeliggjøres på alle mulige måter i filmen Kjempen... 

Ingen kommentarer: