20.2.17

Mammutsalget 2017: Tips

For seks år siden debuterte jeg som mammutorakel. Det var min fordømte plikt som ubetalt bokblogger å informere om mammutfallgruver, mammutgjengangere og mammutgull. – Selv en kronisk mammutskeptiker må innrømme å tidvis finne gull blant alt som øyensynlig glimrer inne i katalogen. 
Ellikken presiserer | Mammutsalget er en årlig kampanje hvor over 70 forlag deltar. For dette innlegget er jeg blitt tilbudt 3 valgfrie bøker fra katalogen. Katalogen finner du (HER). Salgsperioden varer i år fra 6. til 18. mars.
Gullet kan lettest beskues dersom man flerrer bort alt av tidligere års bestselgere, matbøker ingen uansett leser og gavebøker som blir liggende og samle støv. Personlig har jeg dessuten vondt for å få noe annet enn metallsmak i munnen av de alt-for-mange krimbøkene som hvert år forsøkes selges gjennom kampanjen. Og tips til strikkebøker? Vel, oppsøk heller en av mange strikkeblogger.

Det er altså her jeg kommer inn i bildet. Jeg, selverklært mammutorakel. Eller #jegermammutjeger som jeg kan kalle meg i år, siden jeg får tre bøker for strevet. No strings attached, no money paid, bare ærlig og redelig anbefaling fra min side. Og jeg tar åpenbart oppdraget på alvor, dette blir som en egen bok å regne.

Øyeblikkelig ekstase

Emo-Elliken og jakten på Johnny Dean, av Tiger Garte (kr. 99). Jeg er fortsatt, noen år etter utgivelsen, i lykkerus over å dele navn med en knakende kul romanskikkelse. Hun har riktignok en K for lite, men jeg er ikke kresen på slikt. Nå finnes den på Mammutsalg! Hallo! (Les min omtale)

Særlig om jeg kunne unngå å fremheve akkurat denne i et innlegg om Mammutsalget. Jeg har mest lyst til å skrive KJØP med store bokstaver, og kanskje har jeg allerede gjort det.

- Men altså ...

I dag, 20. februar 2017, lanseres årets mammutkatalog. Jeg fikk utgaven noen dager i forveien og har, tradisjonen tro, gransket de 48 sidene med øyne, briller, attpåtil lupe. Forsiden reklamerer med over 800 titler, 800 pent innbundne bøker til opptil 85 % avslag.

La meg presisere:

Usedvanlig få bøker selges til nærmest-gi-bort-pris.

Mange av disse bøkene er tidligere års bestselgere, eller antatte bestselgere, forsøkt solgt år etter år til stadig lavere pris. 

Faktisk, i 2015 hadde jeg en liten sekvens under tittelen Repetisjonen. Jeg skrev: 
Romanen er de evige gjengangerne i Mammutsalgsammenheng. Jeg forguder forfatteren, men nå begynner jeg å tvile på bokens fantastiske kvaliteter. Riktignok er den tretti kroner billigere enn i fjor, men likevel. Kanskje jeg griper muligheten om et par år.
Vel, gjett hva.

Der var den igjen, gitt. I en og samme person, av John Irving. Trolig var den å finne også i fjorårets katalog, kjapp utregning til 129. Nå koster den 99 kroner. Her kunne jeg tipset om loppemarked, men siden Mammutkampanjen aldri gir opp håpet om å selge ut deres eksemplarer, er det kanskje slik at den slettes ikke finnes i noens bokhyller …? Jeg får mindre og mindre lyst på boken, men om dette er eneste bok i hans samling du mangler, er det kanskje greit å benytte seg av tilbudet. Eller har du nok is i magen til å vente enda et år? 

Ikke sant, så bra det finnes folk som kan veilede dere i mammutjungelen!

Advarsler

Og for å skrive enda mer om disse berømmelige bestselgerne. Unngå bøkene som alle leste for 2-3-4 år siden. Disse som lå under et hvert juletre, bøkene som ble reklamert for i hytt og gevær, til og med via rosablogger (trolig svært god betalt). Unngå disse, for tro meg:

Ingen orker lenger snakke om akkurat disse bøkene. Når snakket man sist om Sjarmen med tarmen i festlige lag? For ett år siden? Ja, nettopp.

Du finner ti eksemplarer på et hvert loppemarked. På posesalg til en slikk og ingenting.

Ikke det at bestselgerstempelet er ensbetydende med dårlig kvalitet. – Skjønt, det finnes etter sigende krim som er langt bedre enn Jo Nesbøs retrokrim. Og Jon Michelets krigsseilerromaner inneholder muligens flere ord enn du har utbytte av. Jeg prøver i det hele tatt bare å si at du kanskje kan bruke pengene dine på andre bøker i stedet for. 

Og en siste insistering på kritisk blikk: Sjekk pris. Mange av disse bøkene har vært til salgs over flere år. En del husker jeg har vært solgt til lavere pris gjennom andre kampanjer. Og kanskje kan du nøye deg med pocketutgaver til en billigere penger?

Skremt fra sans og samling? Neeeeeeeeeeei, les videre.

FOR …!

For, for, for, nå kommer vi til den morsomme delen av mammutoppgaven:

Høydepunkt

Jeg er nemlig rett og slett ganske begeistret for årets katalog. Overraskende begeistret, og det takket være både utvalg og tematiske gjengangere: 

Blant de 800 titlene finner jeg mange romaner jeg selv har lest og stort sett har likt, og en del jeg ikke har lest selv vet jeg andre har lest – og stort sett likt. 

Det er en bokbloggers lodd her i livet å få et hjem fylt opp av bøker. Forlagene sender ut leseeksemplarer og andre bøker blir kjøpt inn. Det er ikke fullt før bokstablene når taket, er min trøst og min samboers store sorg (Og ja, vi snakker til og med taket på do, her må hver minste lille kvadratmillimeter telles med).

Det får være innledning god nok; det er med en bokbloggers sprekkeferdig stolthet at jeg kan meddele at jeg har lest 25 av romanene i katalogen. En del midt-på-treet, andre rett og slett veldig gode. Når det kommer til bokpushing påkreves i tillegg faktoren «Trenger-du-egentlig-kjøpe-akkurat-denne»? Vel, her kommer det.

Ellikken anbefaler:

Havboka, av Morten Strøksnes (kr. 149). Denne sakprosaen om noe så banalt som fisking fikk overraskende mye oppmerksomhet og lovord ved utgivelsen i 2015. Senere har den blitt en slager også i utlandet OG premiert som vinner av Bokbloggerprisen Åpen klasse. Jeg kjøpte min utgave for samme sum, men så var den også i pocket. Dette er en bok du vil bli glad i, sann mine ord. – En stayerbok. (Les min omtale)

Min fetter Ola og meg, av Arne Schrøder Kvalvik (kr. 129). Forfatteren skriver i nærmest journalistisk ånd ned Ola Schrøder Røysets opplevelse av å leve med sykdommen Spinal Muskel Atrofi. Ærligheten er forbløffende, og både forfatter og intervjuobjekt fremstilles tidvis nærmest litt usympatiske. Jeg ble rett og slett veldig imponert – og forhåpentligvis bittelittegranne klokere med mer empatisk. (Les min omtale)

Vinternoveller, av Ingvild H. Rishøi (kr. 129). La meg også rose denne novellesamlingen opp i skyene: Tre fortellinger som vil få hjertet ditt til å blø, faktisk noe av det fineste jeg har lest i denne sjangeren. (Les min omtale)


Tre til på rappen

Det er Ales, av Jon Fosse (kr. 99). Fossisk er litt vanskelig til å begynne med, men jeg har til gode å høre noen som ikke er blitt frelst om de først forsøker seg på ham. Denne historien regnes ifølge reklamen av mange som hans mesterverk. (Les min omtale)

Det som en gang var jord, av Simon Stranger (kr. 149) Norsk dystopi i The Road-ånd. Det er langt mellom norske forfattere som vil noe mer enn navlebeskuelser, og Stranger fortryller meg med sine uortodokse fortellergrep. (Les min omtale)

Innsirkling 3, av Carl Frode Tiller (kr. 129) Trilogien er en av mine norske favoritter i nyere tid. Spennende persongalleri og et særegent tidsbilde gjennom tre tiår. Har du kjøpt de to foregående under tidligere Mammutsalg er denne en must. (Les min omtale)

Og la meg ikke glemme ...

Arne Garborg fra bleike myr til alveland, av Jan Inge Sørbø (kr. 179). Hva med en biografi? Slike bøker har en tendens til å bli værende i bokhylla, man blir jo litt småglad i folk man lærer bedre å kjenne. Og selv om einstøingen og originalen Garborg ikke var den enkleste mannen å forholde seg til, hadde han selvsagt sine grunner. Dessuten kan biografien, den svært grundige sådan, gjøre deg mer nysgjerrig på fru Hulda. Hun er langt lettere å like. (Les min omtale)

- Men dette er jo bare norske bøker, sier du kanskje. Jeg har lest åtte oversatte i tillegg, og de to jeg kan anbefale er nevnt lenger ned i dette innlegget. Let og du skal finne. 

(Ok, ok, ok, bare så du ikke skal unngå å se det: Brevene dine legger jeg under madrassen, av Astrid Lindgren og Sara Schwardt + Den lille prinsen, av Antoine de Saint-Exupery)

Resten er som veskebøker å regne. Altså, ikke at de ikke er gode, men de egner seg ypperlig som reiselitteratur og er da å foretrekke i pocket. Unntaket er kanskje Barneloven, av Ian McEwan (kr. 149), som jeg likte ekstra godt. Forfatteren har såpass mange gode bøker på samvittigheten at han trygt kan være representert i bokhylla. (Les min omtale)

Andre romaner jeg har omtalt:

Den ekte krimmen

Til min glede finner jeg mange sakprosabøker som omhandler andre verdenskrig. Personlig interesse, jeg vet, men jeg vet også jeg ikke er alene. Her benytter jeg anledningen til å tipse om Eirik Veums bøker om Nådeløse nordmenn. Både Gestapo, Hirden og Statspolitiet selges for 99 kroner. Det er et bra tilbud, og noe jeg selv kommer til å vurdere.

Selv har jeg lest to sakprosa som jeg kan anbefale med hud og hår. Den ene, Den største forbrytelsen, av Marte Michelet (kr. 149), handler om det norske holocaust, og ble raskt en populær bok, til og med nominert til Bokbloggerprisen. Observante kataloglesere husker den kanskje fra i fjor? (Les min omtale)

La meg heller fokusere litt ekstra på denne:

Frontsøstre, av Vegard Sæther (kr. 149) (Les min omtale)

Boken har fått lite oppmerksomhet, og kanskje, kanskje, kanskje kan oppføringen bidra til at noen flere får opp øynene for denne glitrende boken. Kvinner som tjenestegjorde for nazistene er et lite omtalt tema, til tross for det rike utvalget sakprosa fra andre verdenskrig.

Gladsaken

For alle som er glade i Astrid Lindgren er årets katalog et lyspunkt: Hele fire bøker om eller av henne, og alle (så vidt) under 200-lappen. Her er gjengivelsen av hennes egne dagboknotater under andre verdenskrig, en biografi av Jens Andersen, barneboken Jo visst kan Lotta sykle og en bok jeg selv kan anbefale:



Dette er ingen roman i ordets egentlig betydning, men noe så enkelt – og unikt – som en brevkorrespondanse mellom forfatteren og ungjenta Sara. Den gir et annerledes bilde av den private Astrid og samtidig et rørende innblikk i en ungdomstid med ekstra utfordringer. 

Og mens vi er i gang, la meg slå et slag også for disse barnebøkene:
  • Den lille prinsen, av Antoine de Saint-Exupery (kr. 99) – Klokt og hjertevarmt både for barn og voksne. Ikke bare er dette en av mine favorittbøker gjennom tidene, men dette er også min favoritt blant de mange illustrerte utgavene. (Les min omtale)
  • Den store boken om mormor og de åtte ungene, av Anne-Cath Vestly (kr. 199) – Ok, ok. Kanskje preget av egne litterærere barndomsgleder, men kan være en fin gavebok til små helter og heltinner du er glad i.
  • Fugl, av Lisa Aisato – Nydelige illustrasjoner og hjertegod historie, nominert til Bokbloggerprisen.
  • Fontinis fine illustrerte verk Historium (kr. 179) og Animalium (kr. 149) – Disse blir man ikke lei av å bla i med det første. Sistnevnte er en plakatbok.
  • Gutta i trehuset med 13 etasjer, av Andy Griffiths og Terry Denton (kr. 29) – Populær bok for unge ungdom til superpris.

Joda, for forsidens proklamering av «Opptil 85 % avslag» stemmer. Du må bare lete litt. – Og om du har orket å lese gjennom alt jeg har på hjertet, er du kanskje ørlite granne mer klar over både gull og gråstein.

God lesefornøyelse, enten du velger din litteratur i butikk, loppemarkeder, bibliotek eller egne bokhyller.






#mammutsalget #mammutjakten2017 #jegermammutjeger

11 kommentarer:

Rose-maries litteratur- og filmblogg sa...

Herlig innlegg! Jeg har også planer om å lage mitt årlige Mammut-innlegg! Da gjelder det å finne frem til noen perler som folk flest har vansker med å finne frem til på egen hånd. Jeg er for øvrig skuffet over tilbudet i år. Alle bøkene jeg normalt ville hatt lyst på, har jeg allerede lest ...

Ellikken sa...

- Men det er jo fordi du leser langt mer enn gjennomsnittet, og er samtidig høyst opplyst om nye utgivelser :) Gleder meg til DITT innlegg! Boksnakk a'gitt, det blir jo ikke gøyere enn det :-D

Ingalill. sa...

Orakel indeed!
(ehm bortsett fra det om vinner av bokbloggerprisen, det var altså Morten, Ingvild og? Hvem var nå den første.)(sorry, men kunne altså ikke dy meg, sikkert fordi jeg har typo-ed so mye selv, idet siste (gått istedet for godt, feks, på steder det er umulig å rette. Grøss).

Rett og slett et strålende innlegg.
Hadde jeg vært opptatt av mammuttnandling, skulle jeg kjøpt Vinternoveller, har den bare i den samleboka. Og Aisato, til meg, har kjøpt den flere ganger, men gitt bort.
(Fniser fremdeles til gjengangerne som stadig blir billigere.)

(Grattis med ny layout. Fint)

Ellikken sa...

Ingalill: Ser man det, jeg lot visst Aisatos Fugl vinne hele greia :D "Vinner av" er redigert til "Nominert til", rett skal tross alt være rett. Takk for hint! Ellers: Tenk at vi begge liker Vinternoveller! Jeg tror jeg må opprette egen liste, det begynner å nærme seg et siffer på minst tre?!

(Takk og takk, hvitt er rent og ofte pent :) )

Birthe sa...

Virkelig en omfattende veiledning om mammutsalget! Supert!! Nå skal jeg sannelig se å skaffe meg litt gull. Kanhende jeg endelig leser Jon Fosse :))

aariho sa...

Et flott og informativt innlegg! Jeg har ikke reklame i posten, og har ikke sett en Mammutkatalog i år. Og bokhandelen på stedet er lagt ned. Egentlig hadde jeg heller ikke tenkt å kjøpe noen bøker. Men når jeg ser en bokhandel, skal ut å reise i neste uke, er det nok noe som frister. Har lest mange av bøkene du anbefaler, men kan nok tenke meg å kjøpe Ales, sjøl om jeg har lest den tidligere. Og boka til Tiger Garte bør jeg få med meg. Da ble det noe likevel, da!

Tine sa...

At ikke jeg leste dette før jeg kjøpte bøker i går, og endte med kun barnebøker. Vel, det er jo ennå tid til å gli utpå igjen :)

Ellikken sa...

Birthe: Jeg har vondt for å fatte meg i korthet i skriftlig form. Det er alltid med en viss flauhet jeg publiserer stilene mine ;-) Og ja, nå er tiden inne for Fosselesing!

Aariho: Fossebøker er tynne som fliser og tar bokstavelig talt opp INGEN plass i bokhylla. Definitivt innafor! Ser frem til neste reisebrev, alltid hyggelig å drømme seg bort litt :)

Tine: Hehe, og enda har det egentlig ikke startet enda!

annkolaas sa...

Hahaha, ler meg i hjel av alle gangene du nevner at innlegget er sponsa. Dette var da virkelig grundig! Kunne like godt ha vært en artikkel i en avis eller noe. Jeg noterte meg flere bøker her, men har i likhet med deg lest de fleste gode. Tror jeg. Men du har glemt å nevne flere her, altså. Husker ikke hvilke, men bladde gjennom Mammutavisa etter innlegget ditt (jeg leste innlegget ditt for noen dager siden, men kommenterer ikke før nå. Derfor denne elendige hukommelsen) og tenkte over at denne er jo kjempebra, og denne er jo fantastisk, og hvorfor nevnte hun ikke denne. Trolig fordi du ikke har lest bøkene enda.

MEN! Det jeg egentlig skulle si nå, er at jeg ser du har skifta design igjen. Og nå fikk jeg dårlig samvittighet - æh! Jeg tar det tilbake! Det er jeg som er teknisk idiot og helt på jordet. Jeg ser at flere andre har det fancy designet du først hadde, og det er unektelig pent å se på altså. Jeg tror kanskje jeg må vurdere å bli hakket mer moderne selv. Det nye designet ditt er stilig altså, men nå er jeg sikker på at du bytta fordi jeg absolutt måtte ytre den gammeldagse meningen min. Gjorde du det?

Ellikken sa...

Annkolaas: Ja-aaa, ingen skal ta meg for noe, samtidig som jeg er bitter på Storytel på ente året for at de ikke gidder sponse (...) bokbloggere. Ang tips kunne jeg nevnt flere, f.eks. Redd barna, men jeg akter ikke å reklamere for bøker jeg slettes ikke har lest. Øh, jeg prøver i alle fall å begrense det.

Design? Tja, skulle gjerne gitt deg skylden, men det er nok min egen begrensede tekniske evne som er den egentlige syndebukken. Jeg fikk ikke endret fanene, og alt ble bare kluss, og og og. Ikke er jeg fornøyd med denne heller, selv om hvitt er fi(n)t. Enkelte bilder legger seg aaaaalt for langt til høyre og jeg bare /¤%&#"#¤&%/&(/&%¤#%. Litt, i alle fall.

Vi kan være gammeldagse sammen?

annkolaas sa...

Aha! Vi kan gjerne være gammeldagse sammen. Så lenge budskapet kommer frem (på en enkel måte), så må det være lov.

Storytel ja. Helt enig. Jeg har vurdert å abonnere på nytt, men nå minnet du meg på at jeg også er sur for dette. Får se om jeg gidder. Hadde vært greit med 35.000 kr for ett usselt innlegg om hvilke krimbøker jeg liker å lese..