12.1.15

Bokbloggerprisen 2014: Langliste

Langliste for Bokbloggerprisen 2014 ble offentliggjort 12. januar kl. 12.00. Kortlisten offentliggjøres fjorten dager senere, med påfølgende samlesing. Det gledes. Gledes stort!


Bokbloggerlisten 2014
Langlisten

Årets roman
  • Ida Hegazi Høyer: Unnskyld (Tiden)
  • Carl Frode Tiller: Innsirkling 3 (Aschehoug)
  • Aina Basso: Finne ly (Samlaget)
  • Ann Kyong Sook Øfsti: Si at vi har hele dagen (Gyldendal)
  • Lars Mytting: Svøm med dem som drukner (Gyldendal)
  • Marit Kaldhol: Det skulle vere sol, vi skulle reise til Lodz (Samlaget)


Av disse bøkene har jeg selv lest kun en. 1 . Min omtale finner dere her: (Unnskyld, av Ida Hegazi Høyer)

Forutbestemt og krakilsk over bestselgermaset som jeg er, er jeg skuffet over Lars Myttings nominasjon. Ikke for det. Jeg har ikke lest boken hans. Ikke har jeg lyst heller. Innsirkling 3, dermot, gleder jeg meg stort over at er på listen. Bestselgerstempel til tross. Dette er en bok jeg har gledet meg til i flere år, uten enda å ha fått somlet meg til å lese. Formodentligvis har den fått nok stemmer til å havne på kortlisten, med samlesing og invitasjon til Bokbloggertreffet. Heh. 

Unnskyld og Lodz-boka er listens mest selvsagte. Unnskyld er lest og elsket. Lodz-boka har jeg lest så mange kjærlighetserklæringer til, at jeg skal lese den. Definitivt. Jeg vil bare ventet til samlesingen. – For den kommer på kortlisten, det bare vet jeg.

Supernedturen er at Her lå Tirpitz ikke havnet på listen. Den hadde jeg virkelig troen på. Nu vel, folkens. Les den uansett. Gjør det, gjør det, gjør det.

Men dere. Tre av seks romaner er på nynorsk. Det er gøy!

Åpen klasse
  • Ida Jackson: Morfar, Hitler og jeg (Sakprosa, Aschehoug)
  • Siri Pettersen: Råta (Ungdomsroman, Gyldendal)
  • Lise Grimnes: Kaoshjerte (Ungdomsroman, Aschehoug)
  • Elin Fossdal Vaage: Hekla myter (Lyrikk, Cappelen Damm)
  • Simon Stranger: De som ikke finnes (Ungdomsroman, Cappelen Damm)
  • Ingvild Rishøi: Vinternoveller (Noveller, Gyldendal)

Av disse bøkene har jeg selv lest tre. 3 . Mine omtaler finner dere her: (Råta, av Siri Pettersen) (Kaoshjerte, av Lise Forfang Grimnes) (De som ikke finnes, av Simon Stranger)

Med tre av seks bøker lest, og attpåtil to av disse nominert, kan jeg ikke annet enn å si meg fornøyd og nokså godt forberedt. Ida Jacksons semiselvbiografi om forholdet til sin bestefar, nazist under andre verdenskrig, satset jeg på ville bli nominert. Anbefalingene og rosen strømmet på i høst og tidlig vinter, så det var ingen overraskelse. I køen med uleste bøker fikk denne for min del derfor vente.

Jeg er veldig glad for at Kaoshjerte fikk nok stemmer til å havne på listen. Lises (tidligere) bokblogging har skapt litt uvisshet rundt habilitet, men boken fortjener virkelig å nomineres. Så nominerte jeg den også selv.

Simon Strangers De som ikke finnes er listens aller minste overraskelse. Hadde det vært opp til meg hadde den vunnet hele greia allerede. Just saying.

Genremessig var det muligens litt uventet med kun en sakprosa. På forhånd hadde jeg gjettet at Skammens historie ville mobilisere nok stemmer, men kanskje dens utgivelse i vår hadde litt uønsket effekt mht nominering. Mitt hjerte fryder seg over tre ungdomsromaner, selv om jeg tror vi kan slå litt forsiktig fast at komiteen fra neste år bør innlemme denne genren i Årets Roman.

I fjor kom en illustrert barnebok helt til kortlisten. Lisa Aisatos Fugl tok oss med storm, og En fisk til Fru Luna fra 2014 kunne vel så gjerne blitt nominert også denne gang. Kanskje det var for tidlig? I år ble det ingen barnebøker, men så er også denne type bøker uhyre vanskelige å yte nok rettferdighet i anmeldelser. Desto gledeligere er det at listen representeres med både lyrikk og noveller, i tillegg til nevnte sakprosa og ungdomsromaner. Vi skal være litt stolte over denne listen!


Nomineringsprosessen
Og mine nominasjoner

Alle norske bokbloggere har kunnet nominere sju bøker i de to kategoriene, altså totalt 14 bøker. Kun de som har deltatt i nominasjonsprosessen, kan avlegge stemmer når tiden er inne for dette i august. Avsløring av vinnere i de to klassene skjer først under Bokbloggertreffet i september, samme helg som Oslo Bokfestival. I fjor gikk for øvrig Agnes Ravatn av med førsteplassen i Årets Roman, med sin Fugletribunalet. Diktsamlingen Urd av Ruth Lillegraven vant Åpen Klasse.

- En roman på nynorsk og en diktsamling, altså. Norske bokbloggere leser helt klart variert. Spenningen før tidenes andre Bokbloggerpris er derfor litt ekstra stor i år. Klarer vi å formidle en like stor bredde som i fjor…?

Så langt, så godt. Langlisten innfrir.


Mine nominasjoner
I prioritert rekkefølge

Årets roman
Skjønnlitteratur for voksne

1. Unnskyld, av Ida Hegazi Høyer (Les hele min omtale)
Sterkt og fåmælt om et parforhold som går i stykker. De to som elsket hverandre høyere enn alt. De to som alltid skulle være sammen, langt inn i evigheten. For alltid og alltid. Dette er hennes historie til ham. Hun som hadde alle svarene. Hun som sitter igjen med bare spørsmål.

2. Våke over dem som sover, av Sigbjørn Skåden (Les hele min omtale)
Tematikken er utvilsomt spennende. Tilstrekkelig til de helt store diskusjoner. Alle røttene som samles til et tre. Et tre med grener som brer seg utover. Et overgrep mot et samfunn som selv blir overgriper. En tilhørighet som vekker både stolthet og skam. Gjerne på en og samme tid.

3. Det blir aldri lyst her, av Tina Åmodt (Les hele min omtale)
Det er vinter og mørketid. Utendørs og innvendig. Akkurat som solen aldri helt slipper til, klarer de to jentene heller ikke å finne gleden i forholdet. De finner ikke ut av hverandre. De klarer aldri å være helt lykkelige. Dysterheten og depresjonene viker aldri helt. Det blir aldri helt lyst.

4. Her lå Tirpitz, av Ingrid Storholmen (Les hele min omtale)
Resultatet av Storholmens grundige arbeide er en roman helt utenom det vanlige. Så kreativt utført at jeg ikke har lest noe lignende. Selv utseendemessig, både omslag og boken som helhet, er en visuell nytelse å se og holde i hendene. Romanen er et lite stykke kunstverk, og innholdet følger opp.

5. Lyden av asfalt, av Yngve Kveine (Les hele min omtale)
Vi er der, og vi glir rett inn i gjengen. Forfatteren skildrer hovedpersonen og hele det resterende persongalleriet med ærlighet uten det minste lille snev av selvhøytidelighet. Fyllekuler og evig jakt etter kjønnslige aktiviteter til tross, man blir unektelig litt glad i gutta.

6. Krø, av Didrik Morits Hallstrøm (Les hele min omtale)
Vi lever oss inn i denne stille forvirring. Vi vet ikke hvor vi har ham, vi vet ikke hvor vi er, og vi vet ikke hva som følger. Det er noe trist og melankolsk over det hele. Nærmest litt søvndyssende, samtidig som adrenalinet tidvis raser. Hele tiden slepende, elegant fortalt.

Åpen klasse
Barne- og ungdomslitteratur, sakprosa, lyrikk, noveller mm

1. De som ikke finnes, av Simon Stranger (Les hele min omtale)
Mest av alt skildrer han så vakkert, nesten umerkelig, livets tilfeldigheter. Hvordan tilfeldige møter og familiebånd, kan føre til lykke for en, og den dypeste ulykke for en annen. Hvordan disse ved en tilfeldighet kan møtes. Hvordan utgangspunktet var så likt, så likt. At det like gjerne kunne vært meg.

2. Frå Asker til Eden, av Alfred Fidjestøl (Les hele min omtale)
Det renner rent over av informasjon om kretsen og dens betydning, men det hele er utformet på en medrivende og lettfattelig måte. Det er underfundig, til tider herlig ironisk, tankevekkende og inspirerende. Vi kommer inn under huden på einstøingene og fellesskapet de sammen skapte.

3. Kaoshjerte, av Lise Forfang Grimnes (Les hele min omtale)
Du får liksom ikke helt nok. Du må lese videre og videre, og lysten til å allerede nå mase etter bok nummer to er påtrengende. Lises talent for formidling kommer tydelig frem i Kaoshjerte, hvor vi forføres av medrivende tankespinn og utfordres av kombinasjonen virkelighet og fantasi.

4. Og hjertet mitt bare, av Elen Betanzo (Les hele min omtale)
Det er en litt lavmælt historie som fortelles, alt med hjertet utapå. Søkende, famlende, sårbart og samtidig stolt. En lettlest roman med korte kapitler og tidvis nydelige passasjer. Anbefales hjertelig til alle tenåringsjenter og mødrene deres. Jeg leste og leste, og hjertet mitt bare…


_________________________________

Kilde: Alt om prisen kan leses på de offisielle sidene til (Norskebokbloggere.no)


8 kommentarer:

Beathe sa...

Jeg er kjempefornøyd med årets lite og fikk mange av "mine" med. Flere av de du har nominert har jeg planer om å lese og flere jeg ikke har fått med meg og de må jo sjekkes ut. De som ikke finnes leste jeg som siste bok i 2014 og holder på å skrive omtale av den som blir lagt ut senere i dag, fy faderen som jeg grein av den boken. Flott innlegg, Eli og jeg legger ut link på bloggen min

annkolaas sa...

Spennende, spennende! Av de som er på longlisten har jeg nominert Ida Høyer, Marit Kaldhol og Aina Basso. Skal makke meg til å få laget et eget innlegg om dette, men det er TERMINSLUTT på jobb denne uka: Retting, retting og atter retting. Fjoff! Jeg fikk tak i Simon Stranger i dag, så dette blir bra. Jehu!

Silje sa...

Jeg har faktisk lest hele 6 av disse og nominert 5 av dem. Gleder meg til vi får litt mer statistikk. Skulle gjerne visst om noen av ungdomsbøkene hadde nådd inn på langlisten til romanene mtp ditt forslag. Jeg har lest mange bildebøker og nominert en del av dem også, men har ikke skrevet særlig om dem. Jeg har en mistanke om at det skulle litt mer til å komme inn på langlisten i Åpen klasse i år enn i fjor, spesielt mtp at Marte Michelet ikke er der.

Ellikken sa...

Beathe: Får helt seriøst klump i halsen og vondt i magen bare av å tenke på det. For en bok, for en effektiv formidling av et viktig budskap!

Lena: Jeg har helt angst for at du ikke skal like Stranger-boka.

Silje: Å ja, Michelet-boka! Den glemte jeg rent i min iver. Den største forbrytelsen så jeg på som så sikker at jeg uten problemer droppet å lese den før årsslutt. Mulig jeg, ene og alene, er skyldig i at denne ikke fikk nok nominasjoner, altså :-O

Anita Ness sa...

Jeg rakk heller ikke å lese Micheletboka, og tenkte at den sannsynligvis kom med likevel--- hm, så mange som har lovprist den. Ellers har jeg en lengre kommentar inne hos Beathes bokhylle, rekker ikke mer her nå.

men jeg er veldig glad for Stranger.:)

aariho sa...

Godt å se at jeg har nominert fire av de som er Årets roman og 2 av de som er i Åpen klasse. Har ikke lest Mytting og Øfsti, så der har jeg en oppgave å gjøre nå. Spennende tid framover!

Ellikken sa...

Anita: Heldigvis har vi gode muligheter for å gi Micheletboka den oppmerksomheten den muligens fortjener ved innlegg på bloggene våre. Woop, woop! :)

Åshild: Woah, du er skikkelig i rute!

RandiA sa...

Ja, man får ikke med akkurat "min" liste nei - det var mange interessante du hadde der på din liste; det kan ofte være noen godbiter der ute, utenom "mainstream" også.