6.12.14

Ellikkens julekalender: 6. desember


Jeg har bokblogget i snart fem år. Snart fem år med fantastiske, unike, uforglemmelige leseopplevelser. Julen er en tid for å dele, så også bokanbefalinger.
- Du som leser så mye, har du noen tips til bøker jeg kan gi i julegave…?
Jeg har mange tips. Tips til bøker som støver ned, som knapt nok er å finne i bokhandler. Bøker som ikke havner på topplisten, rett og slett fordi bokhandlere har fått beskjed om å pushe på helt andre bøker. Trist. Hver dag frem til jul ønsker jeg derfor å presentere mine favoritter, i håp om å kunne tørke støv av perler som fortjener å bli lest av flere.

* 6. desember *

Tema: Ungdomstid

I dag er jeg litt ekstra glad for å kunne anbefale to ungdomsromaner, en australsk og en norsk, som får leseren til å gråte, le og kjenne seg igjen i. – Enten man selv er ungdom eller en gang i tiden har vært ung. Fritt sitert etter en av mine favoritter fra da jeg selv var tenåring: Å være ung kan være for jævlig. Så også for personene i disse romanene. Heldigvis er det også mye humor og varme i bøkene. – Akkurat som i livet selv. Plutselig en dag innser du at de beste årene i ditt liv, faktisk var i ungdomstiden. Verden lå for dine føtter, vennene dine var viktigere enn selv din familie, forelskelser stod i kø og solen skinte litt ekstra. Det er bare ikke alltid så lett å se det når du selv står midt oppe i det.

Dagens gode gjerning

Fattighuset tar med glede imot innpakkede gaver: en pent brukt leke, bøker eller klær kan få gode hjem hos barn og unge som ikke har så mye. Av og til skal det veldig lite til for å glede andre.

Boktips I

Jasper Jones, av Craig Silvey 
Vennskap. Forelskelse. Identitet. Dette er en ungdomsroman i den forstand at den omhandler typiske tenåringsproblemer som avstandsforelskelser, dilemmaer, konflikter og forsoning med foreldre. – Men kvalifiserer det med dette kun som roman for ungdommer? Absolutt ikke! Dette blir for snevert, boken er rett og slett interessant langt utover denne aldersgruppen.Tidvis minner romanen meg om bøker av John Irving. Her er det mye humor, merksnodighet, rom for ettertanke og særegne karakterer. (Les min omtale)

Boktips II

Tegn, av Anne Chr. Østby 
Fotball. Vennskap. Forelskelse. Psykiatri. Boken fikk meg til vekselvis å ønske jeg var 14 år igjen, og samtidig takke gudene for at jeg slipper å være i den alderen mer. Den voksende friheten, alle vennene og gryende forelskelser er en ting, noe helt annet er usikkerheten, redselen for å være annerledes, ensomheten og følelseskaoset. Usikkerheten og redselen for å ikke passe inn blir mindre med årene, den blir lettere å hanskes med, men den er stadig med oss. Et lite snev av det, som gjør det så vanskelig å si ifra, ikke lukke øynene for det ubehagelige. Helt fritt for magi og utenomjordiske vesener: denne historien kunne vært om hvem som helst av oss. (Les min omtale)

1 kommentar:

aariho sa...

Gode tips i dag også. Da ble det noen snøfnugg i dag, så en antydning julestemning er i anmarsj. Ha en fin dag!