23.12.14

Ellikkens julekalender: 23. desember

Jeg har bokblogget i snart fem år. Snart fem år med fantastiske, unike, uforglemmelige leseopplevelser. Julen er en tid for å dele, så også bokanbefalinger.
- Du som leser så mye, har du noen tips til bøker jeg kan gi i julegave…?
Jeg har mange tips. Tips til bøker som støver ned, som knapt nok er å finne i bokhandler. Bøker som ikke havner på topplisten, rett og slett fordi bokhandlere har fått beskjed om å pushe på helt andre bøker. Trist. Hver dag frem til jul ønsker jeg derfor å presentere mine favoritter, i håp om å kunne tørke støv av perler som fortjener å bli lest av flere.

* 23. desember *
Tema: Kvelden før kvelden

Lillejulaften og alt skal gjøres. Pynting av tre, tilberedelse av ribbesteking, siste gulvvask, tenning av utelys. Hva passer vel bedre enn å kose seg med to fantastisk gode romaner på knappe hundre sider hver?

Dagens gode gjerning

Du har sikkert, som meg, brukt mer penger på julegaver enn du trodde på forhånd. I år også. Til neste år håper jeg vi alle kan bidra til litt mindre gavehysteri ved å tone det hele ned. Kanskje lage noe selv. Kjøpe noe symbolsk. En emosjonell verdi langt høyere enn hva prislappen antyder. Det skal være en glede å få og en nesten enda større glede å gi.

Om vi er oss bevisste på dette neste år, kan vi kanskje spare noen kroner for å gi til de som ingenting har. Som for eksempel donere litt til Redd Barna

Boktips I

84 Charing Cross Road, av Helene Hanff
Jeg er forundret over hvordan boken traff mitt lesehjerte med en intensitet som inntreffer kun et fåtalls ganger i løpet av et liv. Det hele er så ekte, så genuint og inderlig. Prosessen fra fåmælt, upersonlig korrekthet til uhøytidelig, sprudlende, ertende vennskap er nydelig å følge. Så nydelig at tårene presser på og hjertet nærmest revner. Måten den virkelige og bøkenes verden smelter sammen i denne korrespondansen er dypt vakker i all sin enkelhet. Man vil ikke at historien skal ende. (Les min omtale)

Boktips II

Forsoningen, av Fred Uhlman 
For en perle er denne boken. En liten perle på i underkant av 100 sider. Mang en bok er blitt skrevet med handling fra andre verdenskrig. Store mursteiner med elendighet, sorg, svik og død. Fred Uhlman fattet seg i korthet, og du verden så virkningsfullt dette er når man velger sine ord og oppbygging med omhu. Det er så synd, så synd at han ikke skrev flere bøker enn denne. (Les min omtale)

Ingen kommentarer: