15.12.14

Ellikkens julekalender: 15. desember

Jeg har bokblogget i snart fem år. Snart fem år med fantastiske, unike, uforglemmelige leseopplevelser. Julen er en tid for å dele, så også bokanbefalinger.
- Du som leser så mye, har du noen tips til bøker jeg kan gi i julegave…?
Jeg har mange tips. Tips til bøker som støver ned, som knapt nok er å finne i bokhandler. Bøker som ikke havner på topplisten, rett og slett fordi bokhandlere har fått beskjed om å pushe på helt andre bøker. Trist. Hver dag frem til jul ønsker jeg derfor å presentere mine favoritter, i håp om å kunne tørke støv av perler som fortjener å bli lest av flere.



* 15. desember *
Tema: It’s raining men

Beklager flåsete tema. Fellesnevner var vanskelig, det ble teit uansett hva jeg forsøkte på. Greia er at her er to mannebøker jeg har skikkelig sans for. Forfatterne er menn, hovedpersonene er menn (gutter), og jammen meg er de aller fleste av bipersonene også menn (gutter). Der slutter for så vidt likheten. – Ja, utenom at begge er knakende gode, selvsagt.

Dagens gode gjerning:

La barn være barn, støtt Kirkens bymisjon med en (symbolsk fotball).


Boktips II

Døden i Venedig, av Thomas Mann
Du smaker på hver setning, lar deg lokke inn i poesien, tar til deg sinnsstemningen, fasinasjonen, attråen, forbauselsen. Thomas Mann lar deg synke inn i materien og bli i ett med boken. Du kjenner på følelsene, de gode og de vonde. Du analyserer teksten og blir kjent med den. For den krever sin leser. Den krever din tålmodighet. Språket er delvis tungt, komplisert, nesten irriterende poetisk. Boken krever energi til å kunne trekke noen linjer før og etter dens samtid. (Les min omtale)


Boktips II

En bønn for Owen Meany, av John Irving
En vesentlig del av hovedpersonens oppvekst er preget av hans nære vennskap med bittelille og meget snodige Owen Meany. En gutt, en person, helt utenom det vanlige. Alle burde bli kjent med Owen. Han fikk meg til å gråte, le og ønske å ta ham på fanget og stryke ham over kinnet. Han har den effekten på mennesker. Ikke bare menneskene i boken, men også leserne. (Lesmin omtale)

Ingen kommentarer: