19.4.13

Menn som leser kvinner

Det hadde vært noe, det. Mannfolk som leser bøker av kvinnelige forfattere. Mannfolk som leser bøker med kvinnelige hovedpersoner. Det hadde vært noe, det.

- Men det er ikke så vanlig, er det vel? Menn foretrekker historiske romaner med blod og vold, krimromaner og politiske biografier. Av menn. Menn som skriver enkelt, røft og ikke overvelder leseren med romantiske floskler og tåredryppende beskrivelser av solnedganger.

Jeg kjenner på fordommene selv. Jeg tror jeg foretrekker mannlige forfattere. Jeg liker renheten, den rasjonelle undringen, filosoferingen. Jeg misliker romantikk, jeg foretrekker råhet. Jeg liker å rystes, holde meg våken om natten mens jeg plages av den mannlige hovedpersonens vandring i inferno. Jeg foretrekker den innestengte lidenskapen, følelsene som ikke slippes løs fordi han ikke vil, ikke tør, ikke makter.

Den kvinnelige leseren lærer seg mannen å kjenne. Det er på tide å la den mannlige leseren lære seg kvinnen å kjenne. Den litterære kvinnen. Kvinnelige forfattere som knuser hans fordommer. Kvinnelige forfattere som lar mannen forstå litt mer.

Forfatterfruen, vidunderlige Karen, holder for tiden på å samle sammen boktips om nettopp bøker av kvinnelige forfattere, bøker med kvinnelige hovedpersoner, som menn kan og bør ha glede av. Hun trenger flere tips.

Her er mine tips til menn:

Tema: Politikk
Forfatter: Cecilie Enger
Tittel: Himmelstormeren
Link: (les min bloggomtale)

Biografiroman om Ellisif Wessel, en faktaspekket fiksjon om kvinnekamp og sterk personlighet.

Cecilie Enger lykkes meget godt med å gi leseren innblikk i det nord-norske samfunn på Wessels samtid, fattigdommen og kampviljen og Ellisif. Rent informativt har hun gjort en meget god jobb og det er en spennende kombinasjon av fakta og fiksjon. Følelsesmessig glimrer boken ytterligere med forfatterens mer fiktive fortellinger hvor Ellisifs liv veksler mellom bunnløs sorg, brennhett engasjement og kamp for å beholde troen på seg selv. Ellisif setter ikke seg selv først, men hennes engasjement kommer også av hennes pasjonsløse kjærlighetsliv med Andreas, sorgen over barna hun mistet og hennes vanskelige forhold til moren. Ellisif lengter. Hun ønsker å bruke seg selv, ofre noe for å gi til andre.

Boken er engasjerende og fascinerende. Lærerik, overraskende, kverulerende og sårbar. Sterk, trist og kompromissløs. Frustrerende og inspirerende. Akkurat slik Ellisif Wessel selv var, både på godt og vondt.

Tema: Psykologi
Forfatter: Tove Ditlevsen
Tittel: De gjorde et barn fortred
Link: (les min bloggomtale)

19-årige Kirsten begynner langsomt å forstå at hennes stille lidelser har grobunn i barndommen. Et eller annet har skjedd som hun ikke makter å huske. Hun kjemper for å føle tilhørighet i venneflokken, hun føler seg isolert og fremmed i sitt eget hjem, og hun føler en nærhet og avsky til sin egen kjæreste. - Samtidig.

Desperasjon og fortvilelse formidlet med enkelt, men usedvanlig kraftfullt språk.

Tema: Mellommenneskelige relasjoner
Forfatter: Anna Gavalda
Tittel: Eg elska ho
Link: (les min bloggomtale)

Om et ødelagt ekteskap, formidlet gjennom samtale mellom hovedpersonen Chloe, den forsmådde, og hennes svigerfar. Vi møter to ytterpunkter, der begge holder på sitt, men som likevel nærmer seg hverandre med museskritt. Dette er ingen bok som krever å fortelle sannheten til leseren. Sannheten er subjektiv. Den nøyer seg med å vise begge sider av en sak, og dermed også gi rom for ettertanke. Boken gir håp og pågangsmot til den knuste, og sympati til den usympatiske.

Gavalda opererer med et enkelt språk, fritt for åpenbare klisjeer. Språket holdes økonomisk og stramt.
------
Følg med på Karens bloggpost for flere gode tips. Og du? Les sammen med din kjære. Diskuter, sammenlign, oppnå en felles forståelse. Kjenn deg selv igjen. Se verden gjennom hennes øyne.

8 kommentarer:

Karen sa...

Helt, helt fantastisk!

Samlesningen tenkte jeg faktisk på jeg også, det hadde vært utrolig morsomt å gi noen tilbakemeldinger til hverandre om eventuelle kjønnsforskjeller i lesningen:)

Anita Ness sa...

Herlig interessant innlegg. Noen kvinner leses av menn- som i disse dagers; Gillian Flynns Flink pike. Men så skriver hun like rått som en mann--kanskje det er noe med det?

Noen sambo har jeg ikke, så samlesing er ikke noe for meg når det gjelder dette tema.:) God helg.

Ingalill. sa...

Aha, artig at du skulle skrive dette, og komme med biografieksempler akkurat når jeg satt og krotet på biografisirkelinnlegget.

Jeg er blant de som har null problemer med å fylle kvinnekvoten, som regel er det færre menn i bunken.
Mannen i huset likte Hunger Games.

Anonym sa...

Doris Lessing, The Grass is singing.

Anonym sa...

Og den anonyme Lessingen var Knirk.

Birthe sa...

Supert innlegg og liste!

Bokvrimmels Frøken B sa...

Her er mine bidrag til listen: http://bokvrimmel.wordpress.com/2013/04/21/mannen-som-leste-seg-naermere-sin-kvinne/

ellikken sa...

Hvorfor har jeg ikke lest noe av Doris Lessing? Det må jeg defintivt gjøre noe med!