4.6.10

To DO or not to DO

Her om dagen satt jeg på do og lot tankene vandre. Det gjør jeg for så vidt hver dag, bare så det er sagt, men hyppigheten er ikke poenget. Ei heller hva jeg gjør, gjorde og kommer til å gjøre i samme ærend. Poenget er at jeg grublet, funderte og tenkte uten å komme på en eneste roman hvor et lite (eller stort) dobesøk er avlagt. Jeg mener, kan man skrive i det lange og brede om trivialiteter som brødskivespising, kan man vel også skrive om å sitte på do.

Heldigvis fins det atskillig flere eksempler i barnelitteraturen. Dette til stor begeistring både for barn og… meg. Jeg er av den typen som syns denne siden er festlig og har ledd mang en gang av denne listen. For så vidt sider og tekster beregnet på voksne, men det hjelper ikke stort i min søken etter voksen do-litteratur.

Men altså, barnelitteratur. Om jeg skulle valgt èn bok fra barneårene junior burde fått gullakkert og hengt opp til heder og ære, er det definitivt:


Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg leste den for guttungen da han var mindre. Den fenget noe så voldsomt, og det samme gjør den så inderlig for andre barn både før og etter. Den er ganske så genial: En liten tass får plutselig en bæsj på hodet sitt, og i sin søken etter syndebukken går han rundt og pønsker på en grusom hevn. Det beste er selvsagt at boken avslutter med at den grusomme hevnen blir utført. Alldeles herlig!

Men det var dette med voksenlitteratur med dogåing, da… Kommer dere på noen?

3 kommentarer:

labben sa...

Jeg har akkurat begynt å lese New York trilogien av Paul Auster, og der er det et dobesøk i første kapittel. Telefonen ringer mens hovedpersonen er på do, noe som irriterer ham. Han har ikke spesielt lyst til å løpe ut å ta telefonen uten å få tørket seg, men det betyr at han ikke rekker å ta telefonen.

Det er også dobesøk i Barnepiken, da Aibileen prøver å få en unge til å lære seg å gå på do. Det ender med at hun selv må gå på do for å vise ungen hvordan det gjøres.

ellikken sa...

Strålende! Tusen hjertelig!

Har fått et annet tips også, og jeg klasker meg i hodet for at jeg ikke husket det av meg selv: Hodejegerne inneholder en fiffig liten episode inne på et utedo. Særdeles kostelig! :D

HildeSol sa...

"Hodejegerne" var min første assosiasjon -et dobesøk som går i dybden... I Margaret Skjelbreds "Lerkehjerter" blir en far som gjør sitt fornødne i fred og fordragelighet innelåst på utedoen, det er den eneste andre jeg kommer på umiddelbart.