23.3.10

Tyskerungen, av Camilla Läckberg

Tyskerungen, av Camilla Läckberg

Dette er den femte boken i serien om Erica Falck og Patrick Hedström, henholdsvis forfatter og politimann. Familieliv, svensk småbyidyll og tragedier i skjønn forening.

Foto: Bokkilden.no

Fra bokomslaget
Hvorfor har Erica Falcks mor tatt vare på en tysk medalje fra andre verdenskrig? Erica finner medaljen i en gammel kiste på loftet - sammen med morens dagbøker og en liten barnegenser med flekker av blod. Hun oppsøker en pensjonert historielærer som har spesialisert seg på nazismen. Men mannen svarer unnvikende og oppfører seg underlig. Ikke lenge etter blir han funnet død. Hvorfor? I Tyskerungen er det Erica Falcks egne familiehemmeligheter som avsløres.

Camilla Läckberg har et godt språk, fletter historiene fint sammen, det er troverdig og fengslende. Med tiden har jeg lært meg å gjenoppleve krimlitteraturens gode sider, men med meg i bagasjen har jeg et fortsatt anstrengt forhold til kvinnelige krimforfattere. Mens krimdronninger som Liza Marklund får meg til å gjemme meg under dyna – ikke fordi jeg er nervøs, men fordi jeg får spasmer av frustrasjon - gleder jeg meg over Läckbergs bøker. Det er kanskje til tider godt over min komfortgrense når det gjelder "damelitteratur", men jeg liker henne likevel så godt at jeg ikke skal bry meg noe om det. Ok, så ble jeg lettere irritert over søtladen pjatt en gang eller to i løpet av Tyskerungen, men jeg er mer enn villig til å fortsatt like Camilla Läckberg.

Av og til er det en befrielse å bli kjent med en krimhelt(inne) som er jordbær, sympatisk og virkelighetsnær.
-Alle behøver faktisk ikke å være drukkenbolter med utallige personlige problemer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hmm.. jeg er enig hva Marklund angår, men fascinasjonen for Camilla Läckberg deler jeg ikke.. Likevel leser jeg alle bøkene hennes (kanskje mest fordi de har en tendens til å dukke opp på Rema akkurat når jeg er på desperat leiting etter noe nytt å lese og som travel høygravid småbarnsmor er jeg ganske altetende til en viss grad.. foruten Marklund og dets like selvsagt) så noe bra må det jo være med henne likevel;)

Blir artig å følge deg her og ikke bare som dansende alv hele året rundt;)

Ha en strålende påske når den kommer:)